Penawar terkena duri kelapa sawit



Assalamualaikum guys... Ada ke antara hidup korang yang pernah bermain dan makan buah biji kelapa sawit? Aku masa kecik2 dulu bila bab balik balik kampung jer mesti ikut atok ke ladang kelapa sawit. Seronok sebenarnya pergi kebun nih. Tolong tabur baja sawit, ambik daun kelapa sawit buat penyapu dan paling best sekali siap tolong jaga lembu2 atok lagi. Hik3...

Tapi paling menakutkan semasa tengah syok ambil daun sawit, wak ular senduk bergayut jatuh.. Apa lagi meloncat lari... Nasib tak dikejarnya coz atok sempat baling pelepah sawit. hik3... Tapi paling bestnya atok mesti bawak balik buah peroi kelapa sawit kemudian di masak dengan gula. Perghhhhh... rasanya lemak2 manis.. Sodap + manis tapi tak boleh selalu. Manyak lomak woooo. hik3

Aku masih ingat lagi masa itu atok tengah membaja pokok sawit. Tiba2 kaki beliau terpijak duri pelepah sawit. Perghhhhh... memang sakit giler. Terjerit jugak suara dia tapi still maintain cool. Dengan terjingkit2 dia duduk sebelah aku dan mengambil 2 biji kelapa sawit yang dah peroi. Meh kita tengok atok buat macam mana..

Kredit gambar untuk gratisiklan

Terkena duri kelapa sawit
  • Ambil buah kelapa sawit. Pecahkan atau tumbuk sedikit hancur. Ambil minyaknya
  • Atau bakar buah kelapa sawit hingga keluar minyak 
  • Selawat dan baca Al Fatihah sekali
  • Terus sapu dengan sabutnya
  • Jgn sekali2 ambil minyak kelapa mengguna dgn jari.. InsyaAllah luka itu akan sembuh dengan izin-Nya...
Nota
Kebanyakkan penawar bisa duri atau bisa binatang ini semuanya ada penawar pada benda itu sendiri. Sebab itu orang tua dulu2 tak risau kalau terkena sengatan atau gigitan atau bisa duri coz mereka tahu macam mana nak merawatnya..

P.S. Abah aku pun pernah terkena beberapa kali. Ubatnya hanyalah minyak buah kelapa sawit itu sendiri.. Namun harus di amalkan bersama2 selawat dan surah Al Fatihah.... Selamat mencuba.

0 comment... add one now