Kekasih kedua aku Canon

Assalamualaikum guys.. Kabare semua?? Ada yang faham bahasa jawo tak? Maksudnya "apa khabar". Hmmm..... agak lama jugak yer aku tak up2date blog nih. Nak buat posting baru tuh memang ada ceta tapi bukan semua orang suka baca dan tengok apa yang kita nak keluarkan. Kan kan kan.. So hari nih aku memang sengaja nak kongsi2 dengan korang pasal benda klik klik nih. Niat di hati dah lama nak beli tapi tak terbeli2. Last2 dan finally aku dapat hadiah awal hari jadi aku. Huhuhuhu.. Arigato asante my dear sweet sweet corn mr. hubby. I lap u too much2 chipsmore. hu3. Oklah guys.. cakap banyak2 boring plak nanti. Nak tengok koleksi camera yang kitorang ada sekarang. Tak banyak.. Ciput jer.. 

Salah satu koleksi kamera kitorang SANYO XACTI WATERPROOF HD 9 MEGA

Masa mula2 beli kamera Sanyo nih aku dan mr. hubby memang tak plan pun. Tetapi di kerana anak aku suka main air, menyelam, suka snap gambar2 dalam air makanya TERBELI ler kamera waterproof SANYO HD. Not bad.. Memang best giler dapat snap atau shoot video dalam air. Macam kat MALDIVES tuh. Tengok dan baca kat sini dan sini

Features SANYO Waterproof HD
  • High Defination 720p MPEG-4 AVC/H.264 Video
  • Hight Resolution
  • 9 Megapixel Photos
  • Face Chaser Function for Photos & Videos
  • 5x Optical Zoom
  • Image Stabilizer Function
  • Stereo Recording


  • Dengan SANYO Xacti Dual Kamera, "HD.. Data citra Edenotes direka pada resolusi 1280 (horizontal) x 720 (vertikal) piksel
  • Jangan merendam dalam air selama lebih dari 60 minit kerana untuk mengeringkan kamera akan mengambl masa selama 10 minit
  • Berhati-hati terhadap kelembaban dan penjagaan ketika menggunakan kamera di tempat yang dingin atau di daerah dengan suhu tinggi atau cuaca yang lembap 


Taraaaa... ini ler kekasih kedua baru aku dan hadiah terawal besday aku. Hehehe... Namanya CANON EOS Kiss x 4. Cute bukan. Macam bagus.. Tapi memang bagus pun. Sesuai ler untuk aku yang gemar dengan keindahan alam. Lepas nih kemana saja aku pergi pasti aku akan bawa kekasih kedua aku nih. Jangan jeles ahhhh.. 

Features CANON EOS Kiss 
  • 18.0 effective megapixel CMOS sensor
  • Full HD 1080p video recording at 30/25/24 fps
  • HD 720p video recording at 50 fps OR 60 fps
  • PAL/NTSC video output
  • DIGIC 4 image processor
  • 14-bit analog to digital signal conversion
  • 3.0-inch (76 mm) 3:2 aspect ratio LCD monitor
  • Live view mode
  • Built-in flash
  • Wide, selectable, nine-point AF with centre cross-type sensor extra sensitive at f/2.8
  • Four metering modes, using 63-zones: spot, partial, center-weighted average, and evaluative metering.
  • Highlight tone priority
  • EOS integrated cleaning system
  • Internal monaural microphone
  • sRGB and Adobe RGB colour spaces
  • ISO 100–6,400 expandable to 12,800
  • Continuous drive up to 3.7 frame/s (34 images (JPEG), 6 images (RAW))
  • SD, SDHC, and SDXC memory card file storage
  • RAW and large JPEG simultaneous recording
  • Eye-Fi support
  • USB 2.0, HDMI interface
  • LP-E8 battery
  • Approximate weight 0.53 kg with battery and card


Canon EOS kiss x 4 dan EOS 550D adalah buatan Jepun dan mempunya features yang sama. Bezanya kedua kamera ini cuma pada nama, market dan warranty. EOS Kiss hanya dimarketkan di negara Jepun sahaja tetapi ada di jual di Malaysia dan warranty EOS Kiss diberikan selama 3 tahun. Jika ada kerosakan  atau masalah pada kamera tersebut tidak boleh di hantar dimana2 branch Canon kecuali di kedai yang korang beli dan mereka sendiri akan menghantar kepada branch Canon. Berbeza dengan EOS 550D adalah international market, mempunyai warranty selama 2 tahun (di Malaysia), Beza harga cuma RM100 dari model EOS Kiss dan boleh dihantar dimana2 branch Canon. Itu saja. Rumit sedikit tetapi boleh jimat 100 hinggit kira oklah tuh. 

Nota : Kepada sesiapa yang gemar dan baru berjinak2 nak berkecimpung dalam bidang photographer, memang sesuai beli Canon EOS 550D atau KissX4. Oklah guys.. Selamat bertangkap gambar dan menangkap gambar. Jangan tertangkap masuk jerat sudah.. Adiosss manchastos..

{ 10 comments.. read them below or add one }

white rose white rose Selasa, Mac 08, 2011
assalamualaikum kak nora...
waaahhh...bestnye masa busdey dapat hadiah camera dslr...

cayalah...leh pinjam
white rose white rose Selasa, Mac 08, 2011
eh, lupe...

selamat hari jadi...
semoga pnjg umur murah rezeki...
meowwmania meowwmania Selasa, Mac 08, 2011
waaa bestnya....

mmg teringin nak beli tp tak mampu lagi la kak...

ke....ada sesape yg nak hadiahkn kat kite kikiki :D
Tanpa NamaTanpa Nama Selasa, Mac 08, 2011
bestnye ade canon tu.. biler la nk beli...
nurmisnan nurmisnan Selasa, Mac 08, 2011
Salam cik putih..
hehehe... alhamdulillah.. dapat terawal plak tuh
bukan apa.. mr. hubby ada trip bulan besday aku tuh
so... tak dapat celebrate sama2
jadi belikan ler awal2...

note. sekarang asik nak menekan
button kamera jer
mana saja pegi mesti bawa...
nurmisnan nurmisnan Selasa, Mac 08, 2011
salam cik meoww...
aminnnn... aku doakan ada jer nanti
manusia yang terbaek dan lebih
sesuai menjadi bakal suami tersayang
untuk menghadiahkan kamera nih..

bila agaknya nak dapat kad jemputan yer..
mesti aku pegi punya.. hu3
nurmisnan nurmisnan Selasa, Mac 08, 2011
salam farra...
alhamdulilah.. rezeki tahun nih
+ hobi baru.. hu3..

insyaAllah.. ada lah tuh rezeki nanti
nurmisnan nurmisnan Selasa, Mac 08, 2011
cik putih.. terima kasih
atas wish tuh.. lambat lagi sayang
aku bintang Taurus... heeeeee
akubiomed akubiomed Rabu, Mac 09, 2011
Syukur dapat gajet hebat. Saya pun kepingin mahukan gajet sebegini tapi apakah daya belum tertunai lagi hajat dihati
nurmisnan nurmisnan Rabu, Mac 09, 2011
salam bro biomed..
insyaAllah nanti tercapai lah
hajat semua blogger nak
dapat EOS 550D.. Amin