Resipi Papadom Masala - Simple dan Sedap

Assalamualaikum. Biasanya kita kalau makan papadom kosong saja kan. Makan beriani gam ke nasi gam ke nasi daun pisang ke mesti ada papadom. Lagi2 dengan nasi kandar. Perghhhh!!!! menyengat beb. Tapi dalam banyak2 papadom yang anda makan, pernah ke anda makan papadom masala??

Di negara India, papadom masala adalah makanan rutin mereka. Setiap kali dihidangkan dengan nasi berlauk bagai, pasti ada papadom masala. Mereka panggil dengan gelaran PAPAD MASALA. Anda pernah merasa tak papadom masala ni? Jom kita try buat kat rumah. Mana tau lepas ni snack kegemaran anda ini jadi hidangan utama disetiap hidangan menu anda.

Resipi Papadom Masala
Hidangan untuk 2 orang

  • Papadom - bagus papadom saiz besar tebal
  • 1 biji tomato - potong dadu kecil2
  • 1 biji bawang besar - potong dadu kecil
  • Beberapa batang Daun ketumbar - cincang kasar atau halus
  • Sesudu kecil serbuk rempah CHAAT MASALA


Papadom Masala - Sorrylah, daun ketumbar saya nampak kecut sebab saya simpan dalam freezer. Tahan lama. Nak pakai pun senang. tak perlu nak kekedai lagi. Tips jugak ni tau. Boleh amalkan.


Gaul kesemua bahan - Bawang tomato chaat masala. Gaul sekejap saja


Chaat Masala ni boleh didapati di pasaraya besar seperti Giant, Tesco atau mana2 pasaraya besar dan kedai india. Senang dapat.


Perah sedikit lemon, jika tidak suka tidak mengapa. tak wajib pun. Saya suka lemon sebab lemon bagus untuk kesihatan


Dah siap untuk dihidang. Tinggal tabur atas papadom saja. Yang sebelah tu kuah beriani kambing bombay. Nanti saya kongsikan resipinya ya. Sedap sangat tau beriani bombay ni. Susah nak dapat rempahnya di Malaysia.


Siap ditabur bahan2nya diatas papadom. Jangan tunggu lama. Boleh terus dimakan. Papadom yang saya gunakan ini terlalu nipis. Hendak dapatkan yang jenis tebal sedikit agak susah. Jika anda ada papadom yang besar dan tebal lagi sedap tu.

Cara kedua Penyedian Papadom Masala

  • Tabur bahan2 dadu atas papadom. Tidak perlu gaul
  • Tabur sekali secubit dua serbuk CHAAT. Siap.
  • Dah boleh makan terus...


Nota
Amalan memakan papadom masala ni memudahkan kita membersih perut. Bawang bagus untuk membunuh kuman. tomato buat kulit kita cantik. Jadi resipi papadom masala ini adalah yang sangat sihat. Tak gitu

Ok semua, selamat mencuba resipi senang mudah dan pantas ni. Boleh dimakan begitu saja.