Doa Arafah

Assalamualaikum. Doa Arafah sangat bagus kita amalkan setiap tahun kerana betapa ruginya manusia itu tidak memohon dan berdoa bersama2 agar Allah SWT memberi dan mengampunkan segala dosa2 kita.

Hari Arafah adalah hari yang agung kerana pada hari itu Allah SWT telah menyempurnakan agama-Nya, dan melengkapkan nikmat-Nya:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَ‌ضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ

“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agamamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.” (Al-Maidah: 3).


InsyaAllah waktu Wuquf di Arafah akan bermula waktu Zuhur hingga Maghribź pd 9 Zulhijjah bersamaan  11 September 2016. Jangkaan waktu Malaysia dari jam 5 petang hingga 11 malam

SENARAI DOA UNTUK KITA MINTA PADA ALLAH SWT

Hari Arafah sudah hampir tiba. Sudahkah anda membuat senarai doa yang mahu anda pohon kepada Allah? Berikut adalah beberapa doa yang anda boleh masukkan dalam senarai anda, Insya Allah:


1. Ya Allah kurniakanlah padaku Kejayaan terbesar - selamat dari api neraka dan masuk ke Syurga Firdaus

2. Ya Allah masukkanlah aku dan keluargaku dalam golongan yg beriman.. yang menerima kitab amal di tangan kanan kami.

3. Ya Allah, Kurniakanlah padaku kematian yang diberkati. Izinkan aku mengucapkan syahadah sebelum aku menghembuskan nafas terakhir.  Kurniakanlah padaku syafaat Rasulullah SAW

4. Ya Allah masukkanlah aku dalam kalangan Rasulullah SAW, keluarganya dan para sahabat di Syurga Firdaus.

5. Ya Allah selamatkanlah rakan-rakan bukan Islam ku dari neraka. Kurniakan mereka hidayah Islam.

6. Ya Allah, satukan aku dalam Syurga Firdaus dengan orang-orang yang aku sayangi semata-mata kerana Mu.

7. Ya Allah, sempurnakan agamaku dan ibadatku. Selamatkan aku daripada kejahatan dan izinkan aku menyempurnakan sebahagian daripada agamaku.

8. Ya Allah terimalah amalan baikku dan tingkatkan pahala dan rahmat untukku. Padamkan dosa-dosaku dan ampunkan aku sepenuhnya. Limpahi rahmatMu untukku dan selamatkanlah aku dari kehinaan pada hari hitungan amal.

9. Ya Allah, apabila aku mati, biarlah jiwaku dan amalanku menjadi amalan tertinggi 

10. Ya Allah kurniakan aku, ibu bapaku, keluarga dan anak-anakku bimbingan, ketabahan dan peningkatan Iman.

11. Ya Allah, masukkan aku dalam golongan  yang Engkau lindungi, mendapat pengampunan Mu dan mendapat naungan pada hari ketika tidak ada naungan selain dari Arash Mu.

12. Oh Tuhanku, tingkatkan keyakinan dan tawakkalku padaMu. Janganlah ada keraguan dalam kepercayaanku dalam keesaan Mu, kehebatan Mu dan kekuasaan Mu.

13. Ya Allah tingkatkanlah kecintaanku untuk Mu dan Nabi Mu (saw).

14. Ya Allah ampunilah aku dan tingkatkanlah kurnian Rahmat dan Rezeki Mu

15 Ya Allah berilah aku lebih banyak peluang untuk berbuat baik dan mendapat keredhaanmu.

16. Ya Allah ya Rabb, sucikan niatku hanya untuk Mu semata dan lindungi aku dari menunjuk-nunjuk atau kebanggaan palsu. Selamatkan aku dari sifat angkuh, sombong, menunjuk nunjuk dan mengungkit ungkit nikmat.

17. Oh Penciptaku dan Tuhanku, jangan biarkan aku sendirian. Berkati aku dengan pasangan yang sesuai dan anak-anak yang akan menjadi penyejuk mataku.

18. Oh Tuhanku, jadikanlah aku dari orang-orang yang sabar dan patuh kepada Mu dan kepada ibu bapaku.

19. Selamatkanlah aku dari Fitnah Dajjal.

20. Selamatkanlah aku dari azab kubur dan azab api neraka.

21 Ya Allah, tingkatkanlah usahaku dalam kerja-kerja Sadakatul Jariah.

22 Ya Allah, berkati hidupku dengan kesihatan yang baik, agar aku dapat bersujud padamu dengan mudah sehingga akhir hayatku.

23. Ya Allah, lindungi aku dan seluruh umat Islam dalam menentang penindas-penindas yang zalim. Selamatkan kami dari fitnah dan permudahkanlah bagi kami mengharungi zaman yang sukar ini.

24. Tuhanku, berkati hidupku dengan yang terbaik di dunia ini, yang terbaik di akhirat nanti dan selamatkanlah aku dari api neraka. Sesungguhnya aku memang memerlukan kurniaan dari Mu Ya Allah.

25. Ya Allah tingkatkanlah kesyukuranku semata-mata kepada Mu.

26. Ya Rabb, selamatkan aku dari kemunafikan.

27. Ya Allah, izinkan aku dan isteriku menjadi antara jemaah menunaikan Haji sebelum kami dijemput olehMu..

28. Ya Allah lindungi kami dari syaitan, jin dan arak. Lindungi kami dari perbuatan jahat dan niat mereka.

29. Ya Allah ampuni dan berilah rahmat kepada ibu bapa kami, kerana mereka menjaga kami ketika kami masih kecil.

30. Ya Allah, aku berdoa dan memohon daripadamu untuk mengurniakan bimbingan kepada pemuda dan umat Islam. Selamatkan kami semua dari kufur, putus asa, salah laku dan syirik.

31. Ya Allah berikan aku kekuatan untuk melawan kemalasan dan tidur, semoga aku dapat bangun untuk tahajjud dan solat subuh setiap hari.

nota
Mintalah padaNya. Jangan kita jadi sombong untuk tidak mahu berdoa walaupun memohon keampunan dariNya. Jadilah hambaNya yang selalu merendah diri tolong menolong dan sentiasa berperasangka baik pada semua orang.

Esok mari sama2 kita berpuasa ya.


CERITA USTAZ MENGENAI ARAFAH

PESAN USTAZ (Sheikh Abdullah Jahaf semasa majlis taklim beliau) utk dikongsi bersama:

Ustaz pesan..
InsyaaAllah tahun ini 1 Zulhijjah jatuh pada 3hb September 2016

Ustaz pesan..
Hari Arafah/ Hari Wukuf jangan lupa.. insyaaAllah pada 11hb September 2016 (Hari Ahad)
Semampu boleh, dari subuh ke maghrib.. do nothing except beribadah keranaNYA dengan harapan dosa dosa kita diampunkan. Dengan harapan kita suci dari segala dosa. Do everything by the book. It's only 1 day out of 365 days.  Pesan mama pasal Hari wukuf.. ada kat bawah sekali.

Ustaz pesan..
Walau kita bukan berada di Tanah Suci menunaikan rukun ke5 jangan kita merugikan diri. Hati kita perlu hadir bersama mereka yang berjihad menunaikan rukun Islam ke5. Rujuklah pada AlQuran Surah89 Al Fajr. Sebab tu..

Ustaz pesan..
Kita kena faham apa Allah SWT bagitahu kita dalam Al Quran.

Ustaz pesan..
Pada hari Wukuf, orang disana memakai ihram.. kita disini 'ihramkan' LIDAH kita, cakap yang baik baik sahaja.

zikirlah sebanyak mungkin

لا اله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيء قدير

La ilaha ila Allah wahdahu la sharika lah, lahu al-mulk wa lahu al-hamd, wa huwa `ala kulli shay’in qadir
There is no god but Allah, alone, without partner. His is the sovereignty, and His the praise, and He has power over everything.

Tiada Tuhan yang disembah selain Allah, Maha Esa lagi tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nyalah segala kekuasaan, dan bagiNyalah segala Pujian, dan Dia atas segala sesuatu Maha Kuasa

Ustaz pesan..
Disana orang bertawaf.. kita disini, pergilah cari orang yang susah dan bantu mereka. Kita disini.. eratkan silaturrahim.

Ustaz pesan..
Disana orang bersa'ie.. kita disini berusahalah tolong menunaikan hajat orang lain.

Ustaz pesan..
Di sana orang berwukuf.. kita disini.. bertahajudlah.

Ustaz pesan..
Disana orang bermabit  (tidur) di Mina.. kita disini, periksalah hati sebelum tidur. Muhasabah diri. Mohon dicabutkan/ hilangkan sifat buruk/ mazmumah.

Ustaz pesan..
Disana orang melontar.. kita disini.. lontar/ buang semua dosa dengan beristigfar.

Ustaz pesan..
Disana orang melakukan qurban.. kita buatlah juga semampu ada. Jika tidak.. langsung tidak.. lemparkan senyuman yang ikhlas.

Ustaz pesan..
Disana orang bertahalul.. kita disini, pulangkan haq/ amanah orang yang kita terambil jika ada. Bermaaf maafan lah sesama kita.

Ustaz pesan..
Pasal Hari Arafah/ Hari Wukuf..
Kelebihannya tidak hanya terhad kepada jemaah haji yang berada di Tanah Suci, yang tidak mengerjakan ibadat haji juga ada nikmatnya.

Kita dianjurkan berpuasa pada sembilan hari pertama dalam bulan Zulhijah, paling tidak pun.. pada Hari Arafah/ Hari Wukuf. Berdoalah seharian pada hari itu. Ketepikan dunia sementara pada hari itu.

Nabi SAW: “Berpuasa pada Hari Arafah dinilai di sisi Allah sebagai penghapus dosa bagi setahun yang sebelumnya dan yang selepasnya”. (Hadis Muslim).
{2 tahun dosa terampun.. insyaaAllah)

Ustaz pesan..
Tidur awal.. bangun awal. Jangan main game.. jangan main phone.

Bangun dan solat Tahajud 4 rakaat.

Sebelum azan subuh.. istigfar.. paling paling 100 kali. Istigfar dengan hadirnya hati.

Ustaz pesan..
Hari tu, jangan tidur lepas subuh, continue istigfar, zikir atau baca Quran sehingga menjelang waktu syuruq (matahari terbit).

lepas tu.. buat solat Isyraq (solat sunnah dua raka’at yang dikerjakan setelah matahari terbit sekitar satu tombak, atau kira-kira lima belas minit setelah matahari terbit)

Ustaz pesan..
Doa banyak banyak untuk dunia dan akhirat.
Cuba dengar khutbah Hari Wukuf.. untung untung ada rezki, ada yang boleh tolong terjemahkan. (it's part of ibadat)

pesan Ustaz yang last..
Plan and list your doa. Dari hal negara, ekonomi mahupun peribadi. Kalau tak nanti lupa. Rugi masa. Jangan sia siakan waktu yang diberi. Ianya tidak mungkin akan kembali.

0 comment... add one now