Teh halia bara penawar demam selesama dan keletihan

Halia bara
Assalamualaikum. Teh halia bara adalah sejenis minuman tradisional yang diturunkan dari zaman nenek moyang kita lagi. Jika badan tidak rasa selesa + kepenatan + keletihan + deman + selesama = minum teh halia bara. InsyaAllah.. badan akan rasa selesa dan kurang keletihan.

Ada tidak diantara kita suka minum teh halia bara? Kalau teh halia tu memang biasa kita minum. Tetapi kalau teh halia bara ini pasti korang lebih gemarkannya kerana rasa + baunya lebih harum + sedap dari teh halia biasa.


APA ITU HALIA BARA + KHASIATNYA

  • Halia bara mempunyai bentuk yang sama seperti halia biasa yang bewarna kuning putih. Rasanya lebih pedas + berwarna merah pink + sedikit kecil saiznya. Pokoknya juga sangat banyak khasiatnya untuk mengecutkan rahim ibu bersalin + menghilangkan demam + selesama. Namun mengambil buah halia bara untuk merawat demam + selesama + keletihan + kepenatan saja sudah cukup melegakan.


CARA2 MEMBUAT TEH HALIA BARA

  • Ambil sebesar 2 inci halia bara dan diketuk. Jika tiada halia bara guna halia biasa juga boleh.
  • Rebus dengan 4 cawan air + gula melaka (ketul) ikut rasa + daun pandan dipotong sedikit.
  • Rebus sampai menggelegak selama 5 minit.
  • Simpan dalam tarmus untuk kekalkan kepanasannya.
  • Minum panas2...
Untuk ibu2 yang ingin mengecutkan rahim selepas bersalin = rebus pokok halia bersama batang2nya dan dibuat mandi. Untuk melegakan demam juga bagus direbus batangnya dan diminum. InsyaAllah cepat reda - baik.

Nota
Sangat hebat tumbuh2an herba yang Allah SWT cipta bukan. Namun setiap amalan2 kita haruslah disertakan dengan selawat tiga kali + Alfatihah sekali. Mudah2an penyakit yang berjangkit bisa membantu meredakan. Selamat mencuba.. 
Gambar halia bara kredit google


0 comment... add one now