Cerita di patuk ular dengan Rasulullah SAW


Assalamualaikum guys.... Sempena Maulidul Rasul pada hari ini aku ingin berkongsikan cerita dari sahabat brother Andy. Sama2 kita hayati betapa cintanya sahabat kepada Rasulullah SAW. 
Ada seorang sahabat yang terlalu cintanya kepada Rasulullah SAW. Saat ular menggigitnya, ditahan sakit racun sang ular kerana sahabat tidak ingin Rasulullah SAW yang terbaring di pangkuannya terbangun. Namun pengaruh racun yang sangat berbisa telah membuat sahabat menahan hingga berpeluh2 sampaikan sahabat tidak perasan air peluh jatuh ke wajah Rasulullah SAW. Baginda tersadar dengan jatuhan air peluh sahabat dan lantas bangkit bertanya. "Apa yang terjadi?" Sahabat itu menjawab, "Ada seekor ular yang keluar dari lubang gua, dan aku lupa menutupnya, maka saat ia keluar, aku tutup dengan  tapak kakiku. Sekarang racunnya telah mengalir dalam tubuhku". Lalu Rasulullah SAW meludah bekas gigitan ular itu, sehingga hilanglah pengaruh racun di tubuh sahabat. Sahabat yang sangat cinta kepada Rasulnya itu bernama Abu Bakar Shiddiq r.a.

Alangkah sedikitnya kecintaan dan pengorbanan kita untuk mencintai Rasulullah SAW dan melanjutkan Risalah Qur'ani nya yang abadi.

Nota
Mengamalkan sunnah Rasulullah SAW adalah sangat2 terpuji dan mendapat pahala dari Allah SWT. Banyak kebaikan dan khasiat yang ditunjukkan Rasulullah kepada kita

P.S. Tidak rugi bile kita selalu berselawat dan salam.. Salam Maulidur Rasul dan selamat bercuti esok...

0 comment... add one now