Valentine day itu haram - Wanita Hari Ini


Assalamualaikum guys... kita sedia maklum bila tarikh datangnya 14 Feb ini tentunya ramai dikalangan2 kita ada yang meraikan Hari Kekasih atau Valentine Day. Kita tahu menyambut Hari Kekasih ini adalah salah. Mengapa mesti lagi mahu meraikannya. Kita boleh meraikan orang yang kita cintai tidak kira kepada isteri/suami/tunang/kekasih dengan setiap hari menggembirakan mereka dengan menghargai hubungan tersebut. Disini ada sedikit artikel yang aku terima menerusi email dari Wanita Hari Ini. Mari kita kongsikan kepada semua.

Wanita Hari ini :

Katakan TIDAK pada hari valentine atau hari kekasih 14 febuari !!..ada 3 sebab kenapa kita jgn sambut hari valentine tu..mari baca fakta dibawa ni..
  • Jika anda sambutnya bermakna anda memperingati paderi Kristian bernama Pedro St. Valentino. Dia aktif menyebarkan agama Kristian pada zaman pemerintahan Rom yang pada masa itu diperintah Claudius II. Raja Rom ini telah memenjarakan orang Kristian kerana mereka mengamalkan agama yang bertentangan dengan agama kuno Romawi. Oleh kerana Valentine salah seorang penyebar agama Kristian, dia ditangkap dan diseksa di dalam penjara. Namun sepanjang di dalam penjara pun, Valentine tetap sebarkan agama Kristian kepada banduan - banduan. Raja Rom mengetahui kegiatan Valentine dan memerintah Valentine dihukum bunuh pada 14 Februari.
  • St. Valentine dibunuh kerana mengahwinkan ramai pemuda secara rahsia sedangkan undang-undang Rom pada ketika itu menghalang pemuda - pemudanya berkahwin dan berkeluarga. Mereka dikerahkan untuk menjadi tentera sahaja. Perbuatan ini mendatangkan kemarahan Raja Rom dan ditangkap dan dijatuhkan hukuman gantung pada 14 Februari 269 Masihi.
  • Ia dirayakan sempena kejatuhan Islam di Cordova, Sepanyol. St. Valentine merupakan orang yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. Dengan jasanya itu, Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. 14 Februari 1492 adalah tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim. Bayangkan kalau kita meraikan hari ini, sudah tentu ia menandakan kita sendiri merayakan kejatuhan agama Islam itu.

Tetapi masih ada org Islam kita yg berdegil dan sambut hari valentine ni.

Nota
Kita nilaikan sendiri dalam sejarah Valentine ini.

P.S. Bagi aku meraikan hari Kekasih ini tidak penting dan tidak wujud pun dalam Islam. Hubungan yang tulus dan suci serta mendapat restu dari kedua orang tua insyaAllah akan lebih bermakna dan kekal sepanjang hayat.. 

0 comment... add one now