Neraka kerana seksa kucing

Sanggupkah menyeksa si comel ini dengan zalim?

Salam sahabatku sekelian..
Kucing merupakan binatang kesayangan Rasulullah SAW.  Begitu juga kita manusia ini yang sangat suka pada kucing. Tapi sanggupkah kita menyeksa binatang secomel ciptaan Allah ini dengan sezalim-zalimnya? Kita yang berpuasa seharian terasa letih, lapar dan dahaga inikan pula si kucing yang malang ini yang dipenjarakan tanpa sebarang makanan dan minuman.. Sungguh zalim manusia ini. Dan balasannya Allah telah tempatkan perempuan itu kedalam neraka jahanam.

Hadis Bukhari dan Muslim, daripada Ibnu Umar ra, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda;
"Ada seorag perempuan yang disiksa kerana seekor kucing yang dikurungkannya (dipenjarakan) sampai kucing itu mati. Wanita itu akan dimasukkan kedalam api neraka. Wanita itu tidak suka memberi makanan dan minuman ketika dia memenjarakan kucing itu. Juga dia tidak suka melepaskannya untuk ia bebas memakan binatang2 kecil yang melata bumi"

Besar pahalanya memberi makanan dan menjaga binatang kesayangan Rasulullah ini =)

P.S. Cinta dan sayangilah binatang kesayangan Rasulullah SAW dan berilah mereka
makan dan minum secukupnya agar tidak mati kebuluran sepertimana
yang berlaku pada kucing dgn perempuan tadi..
Pictures credit to mr. google

{ 17 comments.. read them below or add one }

Abd Razak Abd Razak Isnin, Ogos 23, 2010
Salam...

Apa khabar? Moga sihat hendaknya..

Kasih sayang adalah makanan asasi setiap makhluk di muka bumi. Kasih sayang tidak terbatas dalam lingkungan manusia sahaja tetapi lebih luas daripada itu.

Begitu juga, sekalian makhluk digalakkan supaya berkasih sayang kerana itu merupakan rahmat sekalian alam. Dalam hal ini, Rasulullah bersabda yang bermaksud,

"Sayangilah makhluk yang ada di bumi, maka akan menyayangimu yang ada di langit" (Riwayat Thabrani dan Hakim)
mifh @ Hadi mifh @ Hadi Isnin, Ogos 23, 2010
Salam Nur :) betul tu Nur,kita kena menyayangi haiwan.. Dulu time zaman kanak2 pernah saya membela kucing tapi mati kena langgar..erm sejak tu tak pernah dah bela kucing..
alehkayong alehkayong Isnin, Ogos 23, 2010
Salam Nur,

dalam islam kita diajar menghormati orang yang lebih tua dari kta,menghargai sebaya dengan kita,menyayangi lebih muda dari kita dan bersifat ihsan terhadap binatang.Allah tidak mencipta binatang sia-sia tetapi untk memberi manafaant kepada manusia.
semoga kita dapat sekurang-kurangnya berusaha untk mengamalnya.

cantik gambar kucing tu..
udanggalah udanggalah Selasa, Ogos 24, 2010
Teringat aku pernah menyeksa kucing semasa aku kecil..Adakah dosaku akan diampunkan..?
white rose white rose Selasa, Ogos 24, 2010
salam kak nur...
sy slalu ceritakan hal ni kpd anak2 murid sy...

"Sayangi makhluk lain seperti sayangi diri sendiri kerana makhluk itu jugak ciptaan Yang Maha Esa"...
Uncle Lee Uncle Lee Selasa, Ogos 24, 2010
Hello Nur, I love that kuching. So adorable.Its got really beautiful eyes too.

Apa you masak buka puasa? Anyway, you have a nice day, Lee.
mila.ibunajihah mila.ibunajihah Selasa, Ogos 24, 2010
Salam,
teringat pula dengan video kucing yang dipotong kakinya sebab mencuri makanan.. menitis air mata tengok keadaan kucing tu yang hidup cacat, dan lebih sedih lagi bila terbayang macam mana dia menjerit kesakitan semasa kakinya dipotong.kejam, memang berdosa besar.
Cat-in-Sydney Cat-in-Sydney Selasa, Ogos 24, 2010
Aunty Nur,
Saya setuju 100%. Mereka yang tidak menyayangi kucing itu seolah-olah tidak menyayangi diri sendiri.... purrr.....meow!
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
salam AbdRazak
Ana Alhamdullilah.. sihat sejahtera
Kai fa haluka? =)

Manusia sekrg semakin hari semakin tipis iman dan tidak berperikemanusiaan..
mereka banyak menggunakan nafsu tanpa banyak guna akal fikiran

lihat shj di M'sia berlaku kekejaman menyiksa kanak2
kecil dan pembuangan bayi.. sedihhh =(
Anjing juga adalah binatang. Tidak perlu dibunuh kejam sperti yg pernah
berlaku di sini. mereka mengikat angjing tersebut di tiang dan merodokan kayu kemulutnya hingga mati.. nauzubillah...
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
salam miftHadi
Kasihan ya dgn nasib kucing tu.
teringat juga sewaktu abah aku hendak keluar
kereta dari garage
dia tidak perasan kucing kecil tu ada
bawah tayar.. dia mati kerana cedera dikepala.. aku menangis..

mak kata dah takdir dia akan mati

sejak itu setiap kali hendak keluar kereta
abah akan cek dulu kucing2 kat bawah keta.. =(
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
salam alehkayong
memang benar.. Allah ciptakan binatang2 dimuka bumi ini
ada hikmahnya. Kasih dan cinta itu akan berputik bila kita sendiri melihat si comel itu..
dan pd masa itu kita berniat untuk menjaga

cute kan kucing comel ni.. terima kasih.. =)
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
salam udangGalah
Wahhh.. kaki dera ya masa kecik2 dulu.. nakal ya kau

Bulan ramadhan ni kita perbanyakkan mohon ampun pd-Nya
agar dosa2 kita hapus. Termasuklah
mohon keampunan kerana pernah seksa kucing..InsyaAllah kucing tu mesti senyum dlm iman.. huhuhuhu
(gurau)

Pesan: jgn sekali2 menendang kucing
confirm lepas tuh kaki akan sakit.. ini memang benar
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
salam whiteRose
Alhamdullilah.. kanak2 memang suka dengar cerita tentang binatang
Terutama masa dulu2 cerita tentang si kancil dan buaya atau arnab dan kura2..

walaupun binatang tidak mempunyai akal untuk berfikir
tapi mereka diciptakan Allah untuk dilindungi dan di sanyangi... =)
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
Hello Uncle Lee
I love that cat too.. he's cute and charming.. huhuhuhu

Hari ni tak tahu lg nak masak apa
suka yang simple tetapi kenyang..
but mesti ada buah, roti john dan air ribena.. =)
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
salam mila
oh yes.. aku juga masih ingat tentang kucing yang di potong
kakinya kerana mencuri..
tapi ajaib bukan kucing tu makin sihat dan comel..

Memang terseksalah nanti pada manusia yang memotong
kaki kucing itu..

tak terbayang sakitnya masa kakinya dipotong.. Ya Allah..
Nur Nur Selasa, Ogos 24, 2010
salam Cat...
Memang macam tuh lah. kalau kucing tu
dah dia seksa tanpa ada perikemanusiaan
inikan pula dia nak sayang diri sendiri..

silap2 tidak ada manusia yang sanggup dekat padanya..
white rose white rose Khamis, Ogos 26, 2010
SALAM akak...
sy dah bertukar link lain...

http://bungarosputih.blogspot.com/