Jiwa saya bersama Gaza, wahai pengkhianat, kata El-Zoghby


Rabu 2hb June 2010 dalam sidang Parlimen Israel kelmarin, seorang anggota parlimen dari Partai Likud Merry Regev, menyampaikan kritikan dan kesalannya kepada seorang anggota parlimen lainnya dari Parti Persatuan Demokrasi Hanin El-Zoghby yang menyokong dan mengikut serta hak kemanusiaan pembebasan sekatan Gaza.
'Engkau telah mengkhianati Israel' itu kata Regev kepada Zoghby

Parlimen menjadi kecoh dengan suara2 sumbang dan lantang Regev menuduh El-Zoghby telah bergabung dengan kelompok teroris, dan tindakan tersebut adalah tidak bermoral untuk Israel. Anggota2 Parlimen dari bahagia utama Israel menyokong kata2 Regev. Begitu juga anggota2 Parlimen dari unsur Arab  dan unsur Israel pro-perdamaian Palestin menyokong dan membela Zoghby.

Kelihatan Zoghby di kutuk dan dihalau keluar dari Parlimen kerana mereka tidak mahu mendengar apa2 ucapan dari beliau. Sebelum Zoghby dan ahli Parlimen keluar beliau sempat menyuarakan;

"Jiwa saya bersama Gaza, wahai pengkhianat," kata El-Zoghby dalam bahasa Arab.

Dalam Parlimen Mohammed Baraka dari bahagian Ketua Demokrasi Perdamaian dan Persamaan membangkang atas ketidakhadiran Perdana Menteri Benyamin Netanyahu dan Menteri Pertahanan Israel Ehud Barak pada sidang tersebut. Baraka sempat menyuarakan dalam Parlimen;

"Mereka berdua adalah penjahat utama dalam penyerangan kapal Mavi Marmara," kata Baraka.

P.S. Suka keberanian Hanin El Zoghby..
picture credit to mr. google

{ 15 comments.. read them below or add one }

Nur Nur Khamis, Jun 03, 2010
eh ehhhh... sama le kita >__<
ummiluqman@azma ummiluqman@azma Khamis, Jun 03, 2010
israel mmg laknat..skrg selalu tgk aljazeera. mcm2 diorg nak kelentong kononnya mereka dianiaya la, kononnya bawa paintball gun la.. dah berbulu telinga dgr. harap turki akan buat something berani yang boleh buka mata dunia, bahawasanya israel patut di boikot
Nur Nur Khamis, Jun 03, 2010
salam ummiluqman

sudah terserlah keayuannya..
memang si laknatullah ini penuh dgn kekejaman mereka..

mereka sebenarnya penakut tapi tunjuk berani depan dunia

ya.. TURKI sekarang sudah mengesahkan bahawa israel adalah musuh ketat mereka. tapi jika israel mahu TURKI menjalinkan kembali hubungan erat kembali maka PM TURKI meminta dibukakan pintu sempadan Gaza..

ketupat lepat pulut berisi
singgah lagi.. =)
Frodo Baggins Frodo Baggins Jumaat, Jun 04, 2010
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nur Nur Jumaat, Jun 04, 2010
salam frodo

bermadah arus kau ya bila berkata2

aku suka... hehehehe

manusia memang diberikan Allah mempunyai sifat kasih syg yg halus pd diri mereka terutama kpd kaum wanita..

walaupun mereka dari agama yahudi tetapi bukan semuanya kejam. seperti yang berlaku di US. Mereka juga membawa sepanduk dan membangkang akan kekejaman komando israel dari menghalang hak asasi manusia..

minum milo campur susu
jenguk selalu.. =)
Miey Miey Jumaat, Jun 04, 2010
silap2 kena tembak juga tu dengan MOFAD..
Irwan Amit Irwan Amit Jumaat, Jun 04, 2010
ada aku tgk kat berita semalam.. pandai betul israel kaber diri.. alasan tak masuk akal.. yang peliknya ada gak negara yang bekap dorang.. apodah
cik pingu cik pingu Jumaat, Jun 04, 2010
waaah! baru tau..

nanti update lagi tau.
meowwmania meowwmania Jumaat, Jun 04, 2010
Hanin El Zoghby you rock!
Nur Nur Jumaat, Jun 04, 2010
salam miey

kena tembak takpe jang kena bom denga hamas.. hehehehe

periuk nasi masak nasi
singgah lagi...
Nur Nur Jumaat, Jun 04, 2010
salam irwan

biasalah... manusia beragak pandai tapi hakiaktnya bodoh..

satu dunia sudah tahu israel kaki temberang + penakut...

dah nampakkan PM diorang tak datang parlimen...

kuah tomato masak cili
mai lah lagi
Nur Nur Jumaat, Jun 04, 2010
salam pingu

insyaallah kalau aku free

aku nak balik kampung..

jadinya internet kat kampung mcm siput. streamyx aku dah potong.. pakai DG je

kalau ada berita sensasi aku update ok
Nur Nur Jumaat, Jun 04, 2010
salam meoww

yes dude

she's rock babehhh

i love u..
MUSEUM KEIKHLASAN MUSEUM KEIKHLASAN Rabu, Mac 14, 2012
Subhanalloh....

Ternyata masih ada yang seperti itu di dalam tubuh bangsa Israel...