KHASIAT DAN KEBAIKAN KUNYIT

Khasiat dan kebaikan kunyit
Assalamualaikum. Kunyit merupakan bahan yang sangat penting dalam masakan dan minuman. Selain warna + bentuknya, khasiat dan kelebihan kunyit sangat2 menakjubkan. Tahukah kita bahawa kunyit dapat merawat pelbagai jenis penyakit termasuk penyakit KANSER?

Nutrien yang paling menarik dalam kunyit ialah Curcumin kerana ia dapat memerangi KANSER + penyakit Alzheimer. Nutrien curcumin di dalam kunyit ditugaskan sebagai agen anti-radang yang sangat baik. Selain daripada curcumin, kunyit mengandungi paras yang tinggi zat besi + sederhana tahap vitamin B6 + kalium. Semua vitamin dan mineral adalah sebahagian daripada diet yang sihat + seimbang.

Khasiat Kunyit

Kelebihan dan kebaikan KUNYIT

  • Agen antiseptik + antibakteria semula jadi, berguna dalam pembasmian luka + terbakar
  • Apabila digabungkan dengan kembang kol, ia telah terbukti dapat mencegah kanser prostat dan menghentikan pertumbuhan kanser prostat yang sedia ada
  • Menghalang kanser payudara daripada merebak ke paru2
  • Mengurangkan risiko leukemia terhadap kanak2.
  • Boleh menghalang dan memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer dengan menghapuskan penumpukan plak amyloyd di dalam otak
  • Boleh mencegah daripada berlaku dalam pelbagai bentuk kanser yang berbeza
  • Anti-radang yang bekerja tanpa kesan sampingan
  • Boleh membantu dalam metabolisme lemak dan membantu dalam pengurusan berat badan
  • Telah lama digunakan dalam perubatan Cina sebagai rawatan untuk kemurungan kerana ciri2 anti-radang, ia adalah satu rawatan semula jadi untuk artritis dan artritis reumatoid
  • Meningkatkan kesan chemotherapy drug Paclitaxel + mengurangkan kesan sampingan
  • Harapan kajian sedang dijalankan ke atas kesan kunyit pada barah pankreas
  • Menghentikan pertumbuhan saluran darah baru di dalam tumor barah
  • Sangat pantas dalam penyembuhan luka2 + membantu dalam pembentukan semula kulit yang rosak
  • Boleh membantu dalam rawatan psoriasis dan lain2 keadaan kulit radang

CARA MEMBUAT JUS KUNYIT

  • Kunyit hidup dibersihkan kulitnya dan direndam 1 jam dengan sedikit garam untuk membuang getah diluaran. Blend kunyit dengan 5 gelas air. Tapis dan masukkan dalam botol kaca. Jika terlalu pekat tambah sedikit air lagi + asam keping + sedikit gula melaka ketul. Simpan dalam fridge. Minum suku cawan setiap pagi dan malam bersama selawat + Al Fatihah.
  • Amalkan jus ini seminggu 2 kali sahaja sudah mencukupi.
  • Untuk pesakit KANSER elak penggunaan gula. 
  • Jus ini sebaiknya diamalkan untuk pesakit KANSER. InsyaAllah.. mudah2an sembuh dengan perlahan2..

Nota
Kebaikan kunyit jika dimakan buat ulam atau minuman memang sangat baik untuk mereka yang mengalami penyakit KANSER. Selain daun belalai gajah, Daun tujuh bilah dan banyak lagi herba2 lain, KUNYIT juga harus diamalkan sekali. Buatkan jus penawar kanser atau makan mentah atau lebihkan kunyit dalam masakan. Sekarang ada pembunuh KANSER iaitu TEH RERAMA. Baca selanjutnya


P.S. Orang perempuan juga ada minum jus kunyit untuk kesihatan rahim dan badan. Kita yang tidak sakit pun cubalah mengamalkan memakan unyit dengan kuantiti yang sederhana agar sihat sejahtera. Lebihkan kunyit dalam masakan yang menggunakan bahan ini. Selamat menjaga kesihatan.


KESIHATAN YANG BAIK, KELUARGA YANG SIHAT


{ 16 comments.. read them below or add one }

icp capsule icp capsule Rabu, April 26, 2017
makasih bunda untuk infonya,,semoga bermanfaat dan membantu untuk kesehatan tubuh
Unknown Unknown Khamis, Ogos 24, 2017
Saya amalkan minum air kunyit perut saya selesa dan berak x keluar darah.
nurmisnan nurmisnan Isnin, Ogos 28, 2017
sama kasih.. moga bermanfaat ya..
nurmisnan nurmisnan Isnin, Ogos 28, 2017
alhamdulillah tapi jangan diamalkan selalu ya..
seminggu dua kali sudah cukup asalkan cair2 saja air kunyitnya
Unknown Unknown Ahad, September 03, 2017
Saya nak tanya, berapa banyak kunyitnya untuk 5 gelas air tu ya?
AwanamaAwanama Ahad, September 10, 2017
Saya adalah pengamal jus kunyit dan skrg menjual jus kunyit seri kejora..gabungn 3 herba kunyit hidup halia dan serai
100% asli
Berminat sila whatsup 0139947618
Unknown Unknown Jumaat, Oktober 06, 2017
adakah air kunyit ini juga boleh turun kadar gula darah.dan bagaiman cara minumnya?
terima kasih
baja ringan bekasi baja ringan bekasi Selasa, Oktober 10, 2017
terimakasih atas informasinya yang sangat bermanfaat
Kak Dara IT Kak Dara IT Jumaat, Oktober 13, 2017
Saya mengolah kunyit dalam bentuk masakan ringkas seperti sambal kunyit. Walaupun tidak mengambil masa yang lama until menyediakannya, namun ianya memberikan Satu rasa yang luarbiasa sedapnya apabila dimakan bersama nasi panas. Kalau nak Resipi sambal kunyit, blh pm Kat fb saya -Muhamad Suhardi
Unknown Unknown Rabu, November 08, 2017
Kenapa tak boleh amalkan selalu ye? Adakah ianya mempunyai kesan sampingan? Adik bertanya
Juliana Juliana Isnin, Disember 04, 2017
Sepatutnya jus kunyit dimasak terkebih dahulu bru disimpan..
noor nabila huda noor nabila huda Khamis, Disember 07, 2017
Jika tak berkesempatan menyediakannya, boleh dapatkan dari saya. Jus Awet Muda aka Jus Kunyit Moden. Bukan semata2 kunyit tapi kandungannya terdiri daripada 7 bahan, kunyit, halia, temulawak, habatussauda, saffron, asam jawa, gula melaka. Yang bestnya boleh diamalkan setiap hari (2 scoop) atau bila perlu. Tiada masalah. Hubungi saya di talian 0111-5135118 (wassap pon boleh). #stokisshahalam
Unknown Unknown Khamis, Januari 11, 2018
Elakan minum jus kunyit mentah khawatir akan mengganggu masalah maag dan pencernaan tetapi rebus sampai mendidih baru tapis dan minum
nurmisnan nurmisnan Selasa, Mac 20, 2018
menarik tu. x pernah mencuba sambal kunyit..nanti saya pm ya. terima kasih
kongsi share kongsi share Khamis, Februari 06, 2020
💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring