Barang antik dari Batu Pahat

Assalamualaikum semua... Kali nih baru ler aku sempat mengedit gambar2 dari koleksi Pak Busu aku yang duduk di Kampung Batu Pahat Johor. Seorang bekas tentera juger macam abah aku dan telah retired dari tentera. Pak Busu aku nih orangnya memang rajin dan kreatif orangnya. Beliau memang gemar mengumpul barang2 antik. Sanggup menghabiskan duit untuk mengumpul koleksi2 antiknya walaupun terpaksa menunggu berbulan2. Well.. He is Pak Busu.. Anyways, tak mau cer citer banyak.. Jom kita tengok beberapa koleksi yang beliau ada. Ini jer ler yang sempat aku snap coz nak cabut beraya ke rumah atok aku yang lain....


Salah satu koleksi jam dinding yang di kumpulkan dari beberapa tahun sebelum ini. Walaupun jam2 ini nampak biasa lagi2 korang boleh nampak jam Doremon tuh tapi bagi aku ia ada keunikan tersendiri.. 


Kalau tengok dari pandangan korang, radio kiri yang warna hitam yang ala2 macam tranformer tuh agak2 dari tahun berapa?? Ada 1990? 1987? Aku tak ingat nak bertanya.. Rasanya zaman aku darjah dua kot dah ada radio nih...


Ini apa orang panggil.. Radio gram..?? Aku panggil radio trompet.. Itu panggilan masa aku kecik2 ler.. Hik5.. Yang ini pun aku tak sempat nak tanya tahun berapa punya mari. Tapi material trompet nih bukan dari material besi tapi tembaga. Cantikkk... Aku suka radio nih.. Aku pun tengah usha2 nak grab satu kasi simpan utk koleksi..

 

Ahhhh.. Yang telefon sangkut dinding nih orang zaman dulu guna kena putar macam mesin mee dulu baru dail nombor. Unikkan??? Dan yang sebelah tuh aku rasa lampu pam kot?? Entah.. Dua2 barang nih Pak Busu tunggu hampir berbulan2 nak dapatkan barang antik nih. Sanggup punya pasal.. tunggu jer.. Janji ada


Ahhhhh... yang ini telefon putar.. Nak mendailnya punya ler slow dia pusing balik. Adusss.. kalau ada emergency kes tak ke naya.. Hik5... Tapi ini ler kecanggihan yang ada masa zaman itu sebelum datangnya telefon tekan2... (itu panggilan dari aku)


Yang ini telefon tekan2 dari tahun entah aku pun tak tanya.. hahahaha... Kalau di lihat dari ganggangnya memang agak klasik atau diorang dah ubah jadi moden sikit kot.. Entah ler.. Tak dapek den nak jawab... Korang ada jawapan?? Silakan komen...

Nota
Ini jer ler yang sempat aku snap dan kongsikan pada semua. Itu pun masa beraya kerumah beliau dan jenguk atok aku yang umurnya dah mencecah 100 tahun. Aku juger penggemar barangan2 unik dan antik. Kalau pergi ke PASAR KARAT kat bandar Joho Bharu, for sure ada juger barang2 antik yang aku jumpa tapi barang yang aku nak tak jumpa. Mungkin kena jalan2 ke Indonesia kot... Entah bila ler boleh pergi tengah sibuk macam nih...

P.S.. Korang kalau ada barang2 antik jom ler kita kongsi2 gambar. Seronok tau... Wokehhh.. Nite2..

0 comment... add one now