Khasiat jintan manis membantu memecahkan lemak


Khasiat jintan manis membantu memecahkan lemak
Assalamualaikum. Herba2 dan tumbuh2an yang Allah SWT ciptakan terlalu banyak khasiat dan penawar segala penyakit dan petua. Bukan sahaja herba2 ini digunakan untuk masakan, malahan untuk perubatan2 tradisional juga diamalkan oleh kita orang2 melayu.


Jintan manis atau fennal seed adalah bahan2 utama dalam masakan2 Melayu + India + Indonesia + hampir separuh negara di Asia menggunakannya. Tanpa jintan manis maka kuranglah rasa kesedapan pada lauk2 yang dimasak. Namun tahukah kita jintan manis mempunyai kehebatan tersendiri selain hebatnya dalam masakan? Jom kita cuba satu petua untuk menurunkan berat badan atau cara2 memecahkan lemak dengan menggunakan JINTAN MANIS.

Khasiat dan kebaikan JINTAN MANIS

Jintan manis sememangnya mengandungi banyak flavonoid anti-oksidan seperti kaempferol dan quercetin. Sebatian ini berfungsi sebagai anti-oksidan yang kuat dengan menghapuskan radikal bebas yang berbahaya dari badan itu melindungi dari kanser + jangkitan + penuaan + penyakit degeneratif neurologi.
Di samping itu, serat pemakanan mengikat kepada garam hempedu (dihasilkan daripada kolesterol) dan mengurangkan penyerapan semula di dalam kolon, sekaligus membantu menurunkan tahap kolesterol LDL serum. Dengan oksidan anti-flavonoid + fiber dari komposisi Jintan Manis dapat  membantu melindungi lendir dari kanser kolon.
Jintan manis mempunyai kesihatan yang banyak memberi manfaat kepada sebatian minyak penting seperti anethole + limonene + aldehid anisic + pinena + myrcene + fenchone + chavicol dan cineole. Prinsip2 ini sangat aktif dalam herba JINTAN MANIS yang diketahui mempunyai ANTIOKSIDA + SISTEM PENCERNAAN + dapat mengeluarkan udara + ANTI GAS dlm PERUT.
JINTAN MANIS sumber mineral seperti tembaga + besi + kalsium + potassium + mangan + selenium + zink + magnesium. Tembaga diperlukan dalam pengeluaran sel darah merah. Besi diperlukan untuk pembentukan sel darah merah. Zink adalah bersama-faktor dalam banyak enzim yang mengawal pertumbuhan dan pembangunan + generasi sperma + penghadaman + sintesis asid nukleik. Potassium merupakan satu komponen penting dalam sel dan cecair badan yang membantu mengawal kadar jantung dan tekanan darah. Mangan digunakan oleh badan sebagai faktor untuk enzim anti-oksida yang kuat + superoxide dismutase.
Banyak vitamin2 yang penting seperti vitamin A + E + C + B kompleks seperti thiamin + pyridoxine + riboflavin + niasin terutamanya tertumpu dalam herba JINTAN MANIS.
Seperti jemuju, jintan manis adalah sumber yang kaya dengan serat pemakanan. 100 g biji benih menyediakan 39.8 g serat. Kebanyakan serat ini adalah metabolically serat tidak larut lengai yang membantu sebahagian besar peningkatan makanan dengan menyerap air seluruh sistem penghadaman dan mengurangkan sembelit.

Cara2 membuat jus JINTAN MANIS = memecahkan lemak

Ambil 2 atau 3 sudu besar JINTAN MANIS + rebus dengan 6 gelas air selama 20 minit = Minum setengah gelas setiap pagi dan malam sebelum atau selepas makan. Untuk permulaan cubalah setiap malam sahaja kerana semasa tidur badan kita sedang rehat dan pada masa itulah khasiat JINTAN MANIS bekerja untuk memecahkan lemak secara perlahan2. Namun haruslah lebihkan minum air masak 8 gelas setiap hari sudah mencukupi.

Petua wangikan bau mulut

  • Goreng jintan manis tanpa minyak. Api perlahan saja. Goreng atau org johor kata sangai sampai naik bau. kemudian tutup api. Sejukkan dan simpan dalam mangkuk kedap udara yang kecil. Mudah untuk anda bawa ke mana saja. Kunyahlah beberapa biji selepas makan. Bau mulut memabg segar dan wangi.

Nota
Banyak khasiat Jintan Manis yang kita tidak terfikir ingin ambil tahu kecuali dah masak sodap masyuk perut. Kepada pesakit KANSER juga diharap dapat mencubanya. Mudah2an sembuh dengan izin-Nya..

P.S. Masih teringat sahabat dari negara INDIA memberi kunyahan yang dia buat sendiri. Bahan2 tersebut termasuk jintan manis + sweet dan bahan2 lain yang dikunyah selepas makan nasi untuk menghilangkan bau mulut. Memang sedap. Hendak buat sendiri tidak reti tapi ada dijual dikedai2 India yang menjual manisan. Mulut pun sentiasa wangi.. Will update gambar jika ada dalam simpanan.. Selamat berbuka nanti..

{ 22 comments.. read them below or add one }

Mimi Azirah Mimi Azirah Jumaat, April 27, 2018
Jintan manis memang banyak khasiat kan. Kalau mak.mertua saya masak kan dia memang akan guna jintan manis nih.kalau masak asam.pedas wajib ada jintan manis nih.baunya sedap.tapi kalau terlebih letak jadi pahit masakan tuh
Nurmisnan Nurmisnan Jumaat, April 27, 2018
bagua buat pewangi mulut dear. dr kunyah gum bettee kunyah ni.. detox cuci usus.. terima kasih ziarah. dtg lagi ya
tenku butang tenku butang Jumaat, April 27, 2018
woww.. jintan manis yea.. hemm.. kalau rebus airnya.. dari 6 gelas boleh jadi satu gelas selama 2o minit baru minum kan? fuh.. boleh ke tekak TB terima ni..huhu.. tapi kalau ada campur gula sikit ke.. madu ke.. asam jawa ke bagi rasa manis2 sikti tu ok kot.. ehhh.. pandai-pandai je ubah resepi.. hahaha
Amanda Suria Amanda Suria Jumaat, April 27, 2018
SA selalu gunakan jintan manis ni dalam masakan especially rendang sebab baunya sedap sangat..petua lain SA x berapa dan baru first time hari ni tau ada kegunaan khas lain jintan manis..boleh la SA cuba nanti..almaklumlah badan dah meningkat tua ni macam- macam kan...
Maha Mahu Maha Mahu Jumaat, April 27, 2018
Wahh bagus lah petua ni kita tak tahu pun tak pernah baca pun pasal jintan manis ni hehehe tapi nak cuba tu yang susah nak mulakan kalau minum ada rasa yer kita tak pernah rasa minuman jintan manis ni heheheheh..
Nina Mirza Nina Mirza Jumaat, April 27, 2018
Oooo. .. Baru tahu jintan manis ni punya banyak khasiat. Tapi.....
Nak minum gitu rasa macammmmmm. .. Nanti laaa bagijawapannya boleh?
Hehee
Shesyira As Shesyira As Jumaat, April 27, 2018
Wah tak pernah tahu pun manfaat jintan ni.selalu buat masakan je.curious betul rasa dia macam mana
Nurmisnan Nurmisnan Jumaat, April 27, 2018
nama pun jintan manis dear. manis kalau kunyah... sedap. kalau sangai buat cuci eangi mulut pun dah sedap.. hehehe
Nurmisnan Nurmisnan Jumaat, April 27, 2018
memang wajib kalau nak masak gulai rendang bagai.. tp jarang org guna utk buat pencuci mulut. blh wangikan nafas dan mulut.. org india amalkan utk pencuci mulut
Nurmisnan Nurmisnan Jumaat, April 27, 2018
cuba sikit2 dulu.. nak rendam saja dgn air panas pun ok. nak kunyah lg aedap. buat pewangi mulut
Nurmisnan Nurmisnan Jumaat, April 27, 2018
haaa... dah dapat jawapannya share ya..
Nurmisnan Nurmisnan Jumaat, April 27, 2018
kalau kunyah jintan manis mcm tu ler rasa air rebus dia..
Zharif Azis Zharif Azis Jumaat, April 27, 2018
Banyak rupanya khasiat jintan manis nie. Baru tahu. Selama nie tahu guna je. Suka aroma yg dihasilkan oleh jintan manis nie. Lepas nie nak bubuh lah banyak2 dlm makanan
Abby Onety Abby Onety Jumaat, April 27, 2018
Jintan manis ini bisa tidak merontokkan lemak Abby? Hihihii... lagi banyak lemaknya nih soalnya sudah Obessitas diriku ini. Omg
Tapi jintan banyak khasiat lain ya. Bagus untuk kesehatan
Ana Suhana Ana Suhana Jumaat, April 27, 2018
Banyak rupanya khasiat jintan manis ni ye. Selalu memang guna dalam masakan je. Memang sedap lah jadinya. Tapi kalau nak makan macam tu je memang tak kot. Haha. Yang rebus tu pun berpikir banyak kali. Tapi kalau nak sihat apa salahnya mencuba.
Nadia Johari Nadia Johari Jumaat, April 27, 2018
banyak khasiat jintan manis rupanya..siap boleh buat minum..amcam mana agaknya rasanya..Nad selalu guan buat masak kicap..hehee. Sedap bau dia. Kadng bubuh lebih..hahaah
Nik Khazami Nik aziz Nik Khazami Nik aziz Jumaat, April 27, 2018
takde sapa boleh nafikan khasiat jintan manis ni. bukan sahaja sedap dalam masakan tetapi berkhasiat utk tubuh badan
Lia Hasty Lia Hasty Sabtu, April 28, 2018
Banyak betul khasiat jintan manis ni kaj walaupun bukan penggemar bahan ni. Ramai yang suka gunakan produk ni dalam masakan untuk naikkan aroma
irra yyan irra yyan Sabtu, April 28, 2018
Jintan manis mommy guna dalam perapan ayam. Selalu herba ni mesti banyak khasiat. Thanks sharing
JMR JMR Ahad, April 29, 2018
Wah banyak gila rupanya khasiat jinta manis. Ni kalau kak nora tak update, tak tahu pun ni. Nanti kongsilah cara nak bua kalau jumpa details ye
alia farhan Said alia farhan Said Isnin, April 30, 2018
Kita selalu kompius jintan manis dengan jintan manis dengan jintan putih...kompius gila2...kadang2 main letak je dua2...huhuhu
Jia Shin Lee Jia Shin Lee Isnin, April 30, 2018
Wow I wanna try this! I'm trying very hard to lose my baby fat after delivery, where can we get jinta manis? Please share thanks :))