Bertanyalah pada AL QURAN


Assalamualaikum guys.. Mari kita renung sejenak tentang ini.. Engkau tanya aku jawab tetapi adakah aku akan menjawab soalan kau seperti sebaik2 jawapan dalam Kitab Al Quran?? 

BERTANYALAH PADA AL-QUR'AN 

  • Hati kita bertanya: Kenapa aku diuji? 
Qur'an menjawab: 
"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan " Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta."(Q:S Al-Ankabut ayat 2-3). 

  • Hati kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan? 
Qur'an menjawab: 
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Q:S Al-Baqarah ayat 216)

  • Hati kita bertanya: Kenapa ujian ini begitu berat? 
Qur'an menjawab: 
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Q:S Al-Baqarah ayat 286)

  • Hati kita bertanya: Kenapa aku terlalu kecewa (frustrated)? 
Qur'an menjawab: 
"Janganlah kamu bersikap lemah,dan jangan pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang2 yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang2 yg beriman." (Q: S Ali Imran ayat 139)

  • Hati kita bertanya: Bagaimana aku menghadapi kesulitan ini? 
Qur'an menjawab: 
"Wahai orang2 yg beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara2 yg berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan didaerah2 sempadan) serta bertaqwalah kamu kpd Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). " (Q:S Ali Imran ayat 200) 

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)...." (Q:S Al-Baqarah ayat 45)

  • Hati kita bertanya: Apa yang aku dapat dari semua ini? 
Qur'an menjawab: 
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan Syurga untuk mereka ..." (Q:S At-Taubah ayat:111)

  • Hati kita bertanya: Kepada siapa aku berharap? 
Qur'an menjawab: 
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal." (Q:S At-Taubah ayat 129)

  • Hati kita bertanya: Aku tidak kuat !! 
Qur'an menjawab: 
".......dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Q: S Yusuf ayat 1-2) 

Nota
Jika ujian sekecil atau sebesar mana pun yang Allah SWT berikan pada kita, terimalah dengan berlapang dada dan berzikirlah serta memohon kehadrat-Nya agar dikuatkan iman, hati, tenang fikiran dan semangat agar dapat menempuhi segala-Nya. Setiap dugaan yang datang pasti ada hikmahnya. DIA menguji hamba-Nya kerana DIA CINTA, KASIH dan SAYANG pada Hamba-Nya... Masih lagi mahu mengeluh??

P.S. Aku pernah tanya pada diri KENAPA AKU TIDAK SEKAYA mereka YANG KAYA RAYA.. Selepas itu aku berfikir sendiri "mungkin jika aku telah KAYA RAYA kemungkinan aku menjadi semakin sombong dan bongkak atau lupa diri atau lebih teruk lagi.." Namun aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang... Alhamdulillah.. Terima Kasih Ya Allah.. Sesungguhnya KAU lebih mengetahui apa hambamu tidak ketahui... "

0 comment... add one now