Belajar masak nasi

Assalamualaikum semua... Masa korang kecik2 dulu apa kerja yang korang belajar dari mak abah korang? Potong kayu? Basuh baju? Berkebun? Masak nasi? Sapu sampah? Pegi kedai? Kopek bawang? Mana satu yang korang belajar??

gambar kredit mr. google

Aku plak masa nak masuk darjah satu perkara pertama yang aku belajar adalah bab rukun dan tangga. Cara bagaimana nak MASAK NASI. Memang nampak mudah tapi kalau tak pandai sukat betul2 boleh jadi nasi air atau bubur. Belajar masak nih bukan mak aku yang paksa tapi aku sendiri yang nak buat. Jadi bermulalah bab masak memasak. Pada mulanya mak memang tak bagi katanya masih kecik lagi tapi aku memang keras kepala. Nak juger belajar.. Siap merajuk lagi der. Finally mak terus kasi aku periuk nasi.

mak Isi 2 cawan beras dalam periuk nih.
aku ok.. tapi kenapa 2 cawan? 3 cawan tak boleh ker mak? (Oppspsss banyak tanya daaaa)
mak dah suruh 2 cawan yer 2 cawan. 3 cawan banyak sangat. Saper nak habiskan..
aku oh ok...  lepas tuh?? 
mak basuh bersih2. Buang air kotor tuh kemudian isi lagi air dan basuh lagi. Cuci sampai 3 kali. 
Jangan lupa baca bismillah dan selawat 3 kali.
aku ohhh... kena baca bismillah yer mak. Lepas tuh selawat 3 kali. Untuk apa yer?
mak Setiap pekerjaan yg kita buat harus dimulakan dengan bismillah dahulu. Baru berkat..
aku Ohhhhhh.... lepas tuh tak nak masuk sikit sabun cuci ker mak? Lagi bersih. Beras tuh mesti putih.
mak Ya Allah... Tak pernah di buat orang basuh beras guna sabun. Nanti nasinya rasa sabun. 
aku kenapa plak. Kan ker setiap cucian mesti basuh dengan sabun. Basuh pinggan pun guna sabun. Nasi tak boleh ker?? 
mak kalau makanan tak perlu sebab sabun ada bahan pewangi dan bahan2 yg tak blh di makan..
aku Dah faham... patut ler tak pernah tengok mak basuh beras guna sabun. 
Mak dahhh.. lepas tuh isi air bersih, sukat air dan beras guna jari. Mesti sama tinggi.. Kalau tidak lembik..
aku apa yang lembik?? 
mak nasinya. Hmmmm... lepas tuh lap periuk kasi kering dan tenggekkan dalam periuk karen. Nyalakan karen dan tekan. Nanti masak ler nasi tuh..
aku wahhhh.. senangnya. Esok nak masak lagi. 
mak tengok dulu yang ini. Kalau lulus, esok boleh buat tapi cuti sekolah jer.. Tapi ingat masa nasi tengah nak kering mesti di gaul2 perlahan2 agar nasi cantik dan sebiji2.. Kalau nak wangi letak daun pandan.
aku Daun pandan yer.. okeyyy faham cikgu. 

P.S So ini ler pelajaran rukun rumah dan tangga aku yang pertama sekali. Memang senang masak nasi tapi jika salah sukatannya maka fail ler ujian rukun dan tangga aku. Hu3.... Korang pula macam mana? Umur berapa korang belajar masak nasi?? Sajer jer nak tahu.. Kalau sudi kasi tahu.. Huhuhuhu.. 

{ 12 comments.. read them below or add one }

Abd Razak Abd Razak Sabtu, Januari 22, 2011
Assalamualaikum Sis Nur...

Saya belajar masak nasi masa belajar kat US dulu..:)
white rose white rose Sabtu, Januari 22, 2011
assalamualaikum kak nora...
sy blajar masak nasik guna dapur gas..

dah besar2 baru ade periuk karen...
tapi sampai laaa ni sy suke masak nasi gune dapur gas...sedap...kalau guna dapur kayu, lagi sedap...
transformed housewife transformed housewife Sabtu, Januari 22, 2011
lambat jugak belajar masak nasi sbb selalu ada maid sampaila form 1 baru arwah mak suruh tolong kat dapur. yelah kalau tak ramai sgt kat dapur tu.
Solihin Zubir Solihin Zubir Sabtu, Januari 22, 2011
kami 7 bradik semua terer masak nasik..
tp bab nk masak lauk pauk, masih failed..
takat goreng2 tu bley la.
kalau gulai, mmg gagal.. heheh..
Tok Kiyai Tok Kiyai Selasa, Januari 25, 2011
Salam nur
Mujur nur tak tanya soalan maut begini kat mak:
"Mak, kalau kita masukkan cloroc ok tak mak? Lagi putih beras ni"

hahaha...gurau je...
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Februari 04, 2011
salam brother Razak
alhamdullilah... sihat selalu
sorry guys.. lambat reply komen coz
baru free nak up2date.. bebzzzzzz..

ohhh... kat US ker belajar masak nasi?
ni mesti guna beras thailand.. hehehe
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Februari 04, 2011
waalaikumsalam cik putih
wahhhhh.. memang sedap masak nasi
guna dapur kayu.. superb rasa
tapi kalau belajar guna dapur gas
memang kena jaga selalu..
kalau tidak hangusssss derr...
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Februari 04, 2011
salam tranform..
ah ahhhlah... kalau ramai sangat kat dapur
rimas der.. itu ini ada jer yang nak kena buat

tapi kalau belajar nasi dari form 1
kira ok dah tuh...
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Februari 04, 2011
salam solihin...
walahhhh... semua adik beradik
terer masak nasi tuh der.. salut2

biasalah kalau bab masak gulai lauk
failed lagi.. bukan senang der nak masak
tengok memang senang tapi sebenarnya
indah tengok dari mencuba... hu3

cuba lagi k.. confirm lepas belajar lagi
sodap blh bukak kedai makan...
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Februari 04, 2011
adoiiii tok..
kalau ler tanya soklan mcm tuh
confirm mak kita sengeh tak nampak gigi

anyways nak juger cuba masak guna clorok
lagi putih nasi tuh.. lepas tuh tanam ler... amacam.. ada berani??
akubiomed akubiomed Jumaat, Februari 04, 2011
Sama lah tip yang diberikan kepada saya oleh mak saya cuma tang basuh tidaklah lama kerana dikhuatiri akan hilang khasiat sekadar cukup untuk membuang kotoran dan kutu beras.

Maklumlah masa kecil dahulu mana ada peluang hendak makan beras wangi yang gred tinggi hanya beras hancur yang mampu beli :-)
Nur Misnan Nur Misnan Ahad, Mei 22, 2011
bro biomed.. masa dulu memang susah nak dapat
beras wangi dan mahal pula..
itu pasal masak nasi letak pandan
kasi wangi.. hu3...

kandungan zat nasi terletak dalam beras bro
kalau basuh bersih2 pun tak pe
khasiatnya masih ada...