Doa Pendekat Jodoh

Doa pendekat jodoh
Assalamualaikum guys.. Hari nih kita tukar topik lain sikit boleh. Bukan apa, saja jer nak share dengan korang bab JODOH. Mesti ramai yang sudah bertemu jodoh masing2. Ada plak yang masih SOLO lagi. Cinta buah hati sudah berjumpa tapi tak kesampaian ler pula dikeranakan si CINTA itu bercinta dengan orang lain atau senang cerita sudah berpunya. Ada pula malu untuk berterus terang tentang perasaannya. Sampai bila?? Karang ada plak yang menganga dek kerana MALU meluahkan perasaan. JANGAN MENYESAL!!!! Dan lagi ada pula, dah jatuh cinta pada si dia tapi cinta tidak berbalas mesra. Seksa menanggung CINTA yang tidak berbalas.

Doa pendekat jodoh ini bagus diamalkan setiap hari tetapi disertakan dengan niat. Jangan kerana cinta tidak berbalas, niat untuk membalas dendam pada si dia berlaku. DOSA namanya. Si laknat syaitan dan jin ini akan sentiasa menyesatkan manusia yang lemah. LUPAKAN perkara untuk berdendam dendam nih. Cara paling baik adalah berdoa pada Allah SWT dan memohon pada-Nya agar segala masalah dan permintaan dapat diselesaikan dengan baik. Mana tahu malam esok ker, malam lusa ker atau minggu depan ker  si Peah tuh tiba2 call mintak masuk. Who knew rite?? Senyum lebar jer. Kalah iklan ubat gigi.


Namun tidak mengapa. Ini aku ada nak share dengan korang DOA PENDEKAT JODOH.. Mudahan2 tercapai ler hajat korang nak bersatu dengan si dia.. Tapi INGAT. Jangan ler di salah gunakan pula. Sebut nama si dia tuh biarlah dengan niat yang baik. Allah itu Maha mendengar dan Maha tahu sebelum mak korang lahir kan korang lagi. Jadinya pasang niat dengan baik dan ikhlas yer....

Cara membaca doa pendekat jodoh

  • Mulakan dengan Alfatihah 
  • Baca doa berikut diikuti dengan tukaran ayat dalal bulatan merah mengikut individu

Doa Nabi Yunus ~ Ya Allah, Jadikanlah DIA (sebutkan nama jodoh anda) dikasihi pada hati2 mereka yang beriman dan gembirakanlah DIA (sebut nama jodoh anda) dengan kekayaan sehingga seratus dua puluh kebaikan. Allah adalah sebaik2 pemeliharaan dan DIA amat mengasihi daripada segalanya

~ Gantikan sebutan huruf untuk perkataan dalam bulatan merah dan sebut nama jodoh anda ~
  • Jika yang berdoa itu lelaki maka Sebutan adalah HA - Dia (perempuan)
  • Jika yang berdoa itu perempuan maka Sebutan haruslah HU = Dia (lelaki)
  • Jika berdoa untuk sendiri maka Sebutan NI = Diri sendiri atau Saya
  • Jika ingin doakan untuk mereka maka Sebutan HUM = Mereka 
  • Jika berdoa untuk beramai2 maka Sebutan NA = Kami atau semua

Nota
Harapnya selepas ini semua sudah faham yer guys.. Sebaiknya baca doa pendekat jodoh ini selepas solat 5 waktu. InsyaAllah dengan izin-Nya akan termakbul.

P.S. Doalah demi cinta yang tulus agar dipercepatkan jodohnya. Restu kedua orang tua juga perlu dalam setiap hubungan agar jodoh kita berpanjangan dan sentiasa bahagia. Jika sebaliknya, mohon pada Allah agar dibukakan pintu hati untuk kedua2 orang tua untuk menerima pasangan hidup korang. InsyaAllah... Ehhh.. kalau sape yang sudah dapat JODOH tuh dan nak makan nasi minyak, reti2 ler email kad jemputan. Suka tengok couple bahagia. AMIN

{ 68 comments.. read them below or add one }

Cat-in-Sydney Cat-in-Sydney Jumaat, Oktober 29, 2010
Aunty Nur,
Kucing dah ada 3 tunang boleh ke amalkan? har har har purrr...meow!
Abd Razak Abd Razak Jumaat, Oktober 29, 2010
Salam sis nur..

Kita memang digalakkan sangat berdoa memohon apa yang dihajat, namun tidak semestinya hajat kita semua akan diperkenankan Allah kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Oleh itu jangan hendaknya kita merasa hampa jika doa kita tidak dimakbulkan Allah
white rose white rose Jumaat, Oktober 29, 2010
Salam kak nur...
Weeeeeee...malu i...
Masalahnye xde sape yang sy naj sebutkan dalam doa tu...

Sy doakan dengan jodoh yg baik saje..
Insy'Allah...
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Oktober 29, 2010
salam Cat..
ohhh.. u r so naughty u.. huhuhuhuh
i liked.. ^__^

apa salahnya.. baru bertunang
belum bernikah bukan
mana tau dapat yang lebih superb complete..
bahagia dunia akhirat.. AMIN
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Oktober 29, 2010
salam brother Razak
Doa itu amalan mulia
Allah suka dan cinta pada hambanya yang meminta pada-Nya
Tetapi jangan lah pula bila dah dapat apa yg dihajati
lupa pada-Nya

brother benar.. bukan semua doa kita dimakbulkan
yang penting kita sudah berusaha
dan dont' give up beb.. DOA lagi
sampai kita menangis untuk sesuatu yg kita mahu...
Dia MAHA MENDENGAR... =)
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Oktober 29, 2010
salam BRP....
Huhuhuhu... apa nak malukan
biasalah.. single solo simple..
tak banyak kerenah bukan

syok apa hidup membujang..
tapi tu lah kadang2 boring..
insyaAllah.. adalah tuh
nani orang datang masuk mintak..
AKU TERIMA LAMARANNYA... weeeeee
EzzEddin EzzEddin Jumaat, Oktober 29, 2010
bagus amalkan doa nie, tapi jangan amalkan untuk tambah jodoh pulak yea..heheh
blog-tips-kurus blog-tips-kurus Rabu, Jun 08, 2011
Allah bagi apa yg kita perlukan..
Nur Misnan Nur Misnan Rabu, Jun 08, 2011
hai ezz.. hehehehe
kalau mampu apa salahnya
asalkan adil.. tgk abg saleh yakob kita...
Nur Misnan Nur Misnan Rabu, Jun 08, 2011
hai blog tips...
insyaAllah semoga apa
yang ditentukan oleh-Nya
mendapat rahmat dan berkekalan..
farafara Rabu, Julai 06, 2011
Salam,
nak tanya, ada sesape pernsh cuba tak? bole citerkan pengalaman?
Nur Misnan Nur Misnan Isnin, September 05, 2011
@ fara.. itu semua ketentuan dari Allah
jika inginkan ianya menjadi benar
harus ada YAKIN dan DOA pada-Nya... Jgn menyerah saja... itu salah...
puteri norhazaliputeri norhazali Isnin, September 05, 2011
@ puteri Norhazali
assalamualaikum...mohon share ya....sgt brguna..
Nur Misnan Nur Misnan Selasa, September 06, 2011
Waalaikumsalam puteri... boleh silakan..
Tanpa NamaTanpa Nama Jumaat, November 04, 2011
Salam...err, nk tanya sebut nama dlm doa tu, nama kita ke atau nama org yg kita nk sebagai jodoh kita??
HusnaHusna Ahad, November 06, 2011
as salam akk..just nk infom...if yg muntak doa nih perempuan..mesti dia berdoa utk lelaki idaman kan??
so..yg "allahummaj'alha" jadi "allahummaj'alhu".."wabasshirha" jadi "wabasshirhu" dan "waballigha" jadi "waballighu"..
baru sampai maksudnya..=))

wallahua'lam..
Nur Misnan Nur Misnan Isnin, November 07, 2011
Waalaikumsalam tanpa nama..
kita sebutkan nama org yang diinginkan.. niatkan dlm hati
namun harus juga di serta solat sunat hajat agar jodoh
kita tepat dan benar utk kita... insyaAlah itu semua atas
izin dari-Nya.
Nur Misnan Nur Misnan Isnin, November 07, 2011
Waalaikumsalam HUSNA...
terima kasih singgah kesini dan ingatkan aku..
maaf kpd semua kerana tertinggal pula satu baris yg harus ditukarkan ayat berbaris kepada yg sesuai..

skrg sudah ada dan tukarkan kpd yg memerlukan
zila zila Isnin, November 14, 2011
assalammualaikum . nak tanya kompius la pulak sebab saya tak tau nak sebut nama siapa heheh tak de pakwe jadi saya sebut nama saya sendiri sbb saya yang nak kan jodoh boleh kan.
Nur Misnan Nur Misnan Isnin, November 14, 2011
salam zila.. hik3.. ketawa kecil aku baca komen cute nih
Boleh aje asalkan pasang niat untuk mendapatkan jodoh
yg baik, sempurna di mata hati kita.. lakukan juger solat2
sunat dan berdoa selepas solat 5 waktu... insyaAllah DIA
maha mendengar...
Najihah Manan Najihah Manan Rabu, November 23, 2011
Salam kak, tak faham la doa tu macam mana baca dia? Yang macam Husna kata 'Ha' tu tuka jadi 'Hu' eh kalau kita nk doakan untuk lelaki supaya jatuh kasih pada kita? Pastu yang kata (sebutkan nama orang yang diinginkan jodoh) tu sambung doa terus ke? Atau yang itu niat dalam hati je? Tolong reply kak. Salam.
Nur Misnan Nur Misnan Khamis, November 24, 2011
Hai Najihah... ini dah di olah semula agar semua pembaca
memahami cara sebenarn membaca doa pendekat jodoh.
Moga2 Najihah faham yer.. Tapi kalau masih tak faham
tak dapek ler den nak tulun... hik3..

Sebaiknya berdoa selepas solat 5 waktu..
AAAA Khamis, November 24, 2011
Salam Kak,

Saya pun confuse nak baca doa ni macam mana. hehe.

Saya dah bertunang, tapi macam perhubungan sedang dilanda badai. Jadi nak baca doa ni macam mana ye kak? (Sebut nama orang yang inginkan jodoh) maksudnya nak sebut nama saya ke nama tunang saya?

Dan huruf bulat tu nak ditukar ikut jantina orang yang berdoa (saya; perempuan) atau orang yang ingin didoakan? (tunang saya; lelaki).

Maaf kak banyak tanya. tapi saya betul2 susah hati skg. berusaha ape yang termampu. Terima kasih sangat kalau akak sudi bantu :)

AA.
Nur Misnan Nur Misnan Khamis, November 24, 2011
Waalaikumsalam AA..

Hmmm... dlm kes kamu nih kena kuatkan semangat + solat
istikharah.. Berdoa dan minta petunjuk adakah jodoh kamu
masih kuat dgn dia atau tidak. Allah itu sentiasa menguji
hamba-Nya. Kekuatan dalaman harus ada utk menempuh
badai ini.

Jika kamu mendapat alamat dia masih jodoh kamu tak perlu
risau. InsyaAllah dia tetap jodoh kamu tapi kalau Allah sudah
beri alamat bahawa dia bukan jodoh kamu maka kamu harus
redha. Itu yg terbaek buat masa depan kamu.. Percaya itu...

Doa itu harus kamu sebutkan nama tunang kamu dan pasangkan niat agar Allah membantu... insyaAllah.. jgn sedih2.
Baca Quran utk tenangkan kegelisahan... OK AA...
Lizz Lizz Khamis, November 24, 2011
bolehlah doakan daku!!!hahahaha. thanks for sharing ;)
Nur Misnan Nur Misnan Khamis, November 24, 2011
Lizz... Amin. Aku doakan agar kau dapatkan lelaki
hancem mcm Tom Kurus... hik3
Dulu Lain Sekarang Lain Dulu Lain Sekarang Lain Jumaat, November 25, 2011
Org2 yg dah kawin, kalu selalu baca doa ni, apakah kesannya pula? adehhh... :D
Nur Misnan Nur Misnan Ahad, November 27, 2011
Brother mail, kalau yg dah berkahwin amalkan lg bagus.
Pasangannya murah rejeki, panjang umur, panjang jodohnya
Mcm2 lg dpt. Bak kata org tua2 bahagia dunia akhirat.

Ehhhh. Ada niat nak pasang lg ekkkk. Hik3
Dulu Lain Sekarang Lain Dulu Lain Sekarang Lain Selasa, November 29, 2011
Ingat nak jawab yg kat atas gitew.. tapi tak jumpa butang REPLY..
Aik... hilang balik intense debate?.. kojap ada kojap tiada :D
Nur Misnan Nur Misnan Khamis, Disember 15, 2011
hik3.. brother Mail, post lama nih tak der ID,,
Ini review balik jer..
suri suri Selasa, April 10, 2012
alah emak kwinkan aku hee..kata lirik lagu..
suri suri Selasa, April 10, 2012
semoga liat dpt jodoh akan dpt segera.amin
Tanpa NamaTanpa Nama Isnin, Jun 25, 2012
harap dgn brkat amalan doa ni & keredhaan Nya ,dpt mgmblikan cnta #capital S# pda aku ..amin
Tanpa NamaTanpa Nama Ahad, Julai 22, 2012
Semoga kita semua berjaya kehendaknyaa ~ aminn :)
iAwani Dotkom iAwani Dotkom Ahad, Ogos 12, 2012
saya pernah gunakan doa ni, digabung bersama surah al-fatihah kemudian disertakan selawat Nabi. Tidak menunggu sahaja tapi saya usaha cari jodoh. Akhirnya jumpa, kini kami bertunang selepas 8 bulan berkenalan. Insha Allah Syawal ini menjadi pengantin baru. Usah pandangan ringan kuasa sebuah doa.
Nur Misnan Nur Misnan Ahad, Ogos 12, 2012
@iAwani
Alhamdulillah3.. doa itu memang sangat2 dituntut untuk diamalkan agar kita berdoa kpd-Nya.
Taufik Taufik Isnin, Ogos 27, 2012
sy penah baca doa ni
tapi mungkin Allah takdirkan dgn orang lain
puanbee puanbee Sabtu, September 01, 2012
tengok dari maknanya nak baca untuk suami / siteri mak ayah pun boleh kan
Nur Misnan Nur Misnan Sabtu, September 01, 2012
@Taufik
Itu maknanya Allah SWT telah memberi jodoh yang lebih baik utk kamu..
Nur Misnan Nur Misnan Sabtu, September 01, 2012
@Puan Bee..
Boleh jer Bee.. asalkan pasang niat dgn betul dan tawakkal.. insyaAllah...
Tanpa NamaTanpa Nama Ahad, September 16, 2012
Bolehkah doa ini di baca dalam bahasa melayu..?
Jucci Jucci Isnin, September 24, 2012
Assalamualaikum,

Saya ingin kongsi pengalaman saya.

Saya berubat dgn ustaz dan dia ajar amal doa ini utk diri sendiri . Alhamdulillah saya rasa mujarab selepas 4 bulan bila baru baru ni ada lelaki nak berkenalan dan kami dah jumpa pertama kali dan cukup serasi.

Cuma skrg nak amalkan doa spesifik sebut nama dia sbb ustaz ada kata kalau rasa ada org yg dah suka kat kita tukar plak sebut nama lelaki itu supaya insyaAllah dirapatkan lagi .

Jgn putus asa dan percayalah dengan kemujaraban doa. Jgn pernah pandang rendah pada ayat Al Quran.

Selamat mencuba. Semoga jodoh saya memang dgn lelaki ini sebab saya rasakan satu perasaan yang begitu berlainan bila jumpa dia. Insya Allah. Amin
idam aprivianto idam aprivianto Ahad, November 11, 2012
ya allah,berikan lah hambamu ini kemudahan dlam mendapatkan j0doh & rejeki ya allah.
Nur Misnan Nur Misnan Khamis, November 22, 2012
@anonymous

Doa boleh dibaca pada mana2 bahasa.
Allah SWT itu MAHA BIJAK SANA dan MAHA AGUNG..
Nur Misnan Nur Misnan Khamis, November 22, 2012
@idam

Amin insyaAllah.. Mudah2an doa2 kami dimakbulkan.. sama2 saya doakan juga..
norarmeza arshad norarmeza arshad Selasa, Disember 04, 2012
saya mahu amalkan doa ini kepada bekas suami..kerana saya masih sayangkan dia..semoga berhasil.insyaAllah.terima kasih utk doa ini
Emma Emma Selasa, Disember 11, 2012
sy just nak tanya, nama dalam kurungan 2 kena sebut nama lelaki yg kita nak 2 kan..bukan ape, kadang2 rs konfius sikit..thanksss
Tanpa NamaTanpa Nama Jumaat, Januari 04, 2013
Good article

hmm tgah berusaha lg...wlupn mak dy xske..nk jgk dgn calon menntu pilihan same negeri...sgt xphm

Moga Allah tunjukkan jalan y benar...
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Januari 04, 2013
@emma = Yup.. yang penting niatkan dalam hati + lakukanlah solat hajat juga..

@norameza = InsyaAllah.. jika niat kita baik untuk kembali dgn bekas suami, insyaAllah DIA akan membantu menyatukan semula

@tanpa nama = Allah SWT itu MAHA MENJADIKAN. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Jangan berhenti berdoa pada-Nya. Mudah2an semuanya akan kembali baik
PayongPayong Sabtu, Januari 05, 2013
salam. ade sorang muslimin ni dia cakap dia sayang saye. lalu kami agak rapat. dan saye pun sayang kat dia. dia memang seorang yang baik, bijak, berkaliber dan agak hebat jugak lah soal hukum hakam agama. then, dia cakap kami patut jaga jarak, kami dah tak rapat sangat sebab dia taknak rasa sayang tu terbina terlampau dalam tanpa nikah. kami pulak masih belajar. dia ada 3 tahun lagi untuk habiskan pengajian. keluarga dia pun bukan sembarangan. kalau dia nak kawin, mestilah mak ayah dia carikan yg terbaik. saya ni biase2 je. saya nak kawin dengan dia. dalam masa yang sama saya rase tak layak. jadi, wajarkah saya solat hajat untuk dijodohkan dengan dia dan amalkan doa pendekat jodoh ni? sebab saye takot consequences yg bakal berlaku. saye sedih dia dah tak nak rapat sgt dengan saye walaupun saya tau memang sepatutnye kami jaga jarak.
Tanpa NamaTanpa Nama Isnin, Mac 04, 2013
Maaf, doa ini ada sumber tak dari quran atau hadis atau pun ulamak muktamar ?
Nur Misnan Nur Misnan Isnin, Mac 11, 2013
@payong
Utk kepastian = adakah payong bukan beragama islam?

Dalam islam sebenarnya jodoh adalah ketentuan dari Tuhan. biar bagaimana pun kita susun, jika Allah sudah tetapkan sesuatu itu adalah hak mereka maka itulah yang akan berlaku

namun tidak salah kita berusaha dgn doa. Mudah2an Allah mendengar permintaan hamba-Nya. Islam itu indah dan mudah. Mintalah pada-Nya.
Tanpa NamaTanpa Nama Selasa, Julai 30, 2013
salam sis..
sy bercinta dgn suami orang..
dh 8thn kawan baru tau..
walaupun sy sebenarnya x sanggup bermadu..
tp sbb sayang sgt sy paksa diri terima..
x sanggup kehilangan dia..
hanya berharap dia tetap akan jd milik sy seorang..
sesuai ke sy amalkan doa ni..
Nur Misnan Nur Misnan Jumaat, Ogos 02, 2013
@anony..

bercinta memang mengasyikkan. biarpun sudah 8 tahun dan sayang yang amat. namun sis masih boleh membuat keputusan untuk berfikir lebih baik sblm mendirikan rumah tangga..

jika cinta bersama dgn jejaka itu ikhlas, mengapa harus mengambil masa sehingga 8 tahun. kenapa tidak bernikah sahaja..

kadang2 Allah SWT masih beri peluang utk kita berfikir sblm berlakunya sesuatu yg lebih menyakitkan.. percaya pada jodoh dan ketentuan Allah.
Din Din Khamis, Januari 16, 2014
Doa2 yang baik memang dituntut untuk mendapatkan jodoh, yang penting kena terus berusaha :)

Di sini juga ada doa >>
Doa Pengasih, Pelembut Hati Suami Isteri Anak dan Sesiapa Sahaja

Tanpa NamaTanpa Nama Selasa, Oktober 14, 2014
Saya xfhm la saudari.
sekiranya sy perempuan. Ingin berdoa supaya mendapat jodoh dgn mohd sbg cth. Jd bile sy berdoa. Sy kene tuka yg bulat kpd hu?
Nur Misnan Nur Misnan Selasa, Oktober 14, 2014
Tanpa nama 14 Oktober
yer betul
AmirahAmirah Isnin, November 03, 2014
Assalamualaykum, saya seorg muallaf dan tk brp faham doa ni. Nk tanye, dalam dua2 kurungan I kena sebutkan nama yg ingin dijodohkan betul tk? Bukan first kurungan nama dia dan second kurungan name saya. Betul tk? Dua2 kurungan sebut nama yg sama kan?
AmirahAmirah Isnin, November 03, 2014
Assalamualaykum, saya seorg muallaf and tk brp faham doa ni. Dalam dua2 kurungan nama yg kena sebut is name org ingin dijodohkan betul tk? Bukan first kurungan name dia and second kurungan nama saya? Dua2 pun kena sebut nama yg ingin saya dijodohkan?
Nur Misnan Nur Misnan Rabu, November 05, 2014
Waalaikumsalam amirah

Jika yang berdoa itu seorang perempuan maka sebutan harus ditukar kepada HU (dia lelaki)

Jika yang berdoa itu lelaki maka sebutan harus ditukar kepada HA (dia perempuan)
Tanpa NamaTanpa Nama Sabtu, Januari 31, 2015
Doa ni dlm surah yunus kan.... ayat ke berapa ye....sy cri x jumpe pon....
Tanpa NamaTanpa Nama Sabtu, Januari 31, 2015
Doa ni dlm surah yunus kan.... ayat ke berapa ye....sy cri x jumpe pon....
Tanpa NamaTanpa Nama Sabtu, Julai 11, 2015
Assalamualsikum..nk tanye nama jodoh tu berbinkn ayah atau ibu ye..mohon pencerahan..amin..
Tanpa NamaTanpa Nama Khamis, Februari 23, 2017
Saya tak ada perasaan nak kahwin.mksd saya,nafsu ada..cuma keinginan tu tak ada.mgkn sbb dh terlalu lama hidup sendiri.mgkn terlalu terikat dgn kenangan.

Insya Allah..sy akan praktikkan doa ini.dan sy serahkan diri sy pada "keputusan" yg Tuhan bakal bagi pada saya.