Eskalator gersasi luar kawasan 1260 kaki di Columbia

Assalamualaikum guys... Di Columbia Eskalator gergasi luar berukuran 1260 kaki panjang dan berharga lebih daripada £4 juta telah dibina dalam satu kawasan kejiranan termiskin di Colombia. Selama beberapa generasi, 12000 penduduk Medellin Comuna sukar 13, yang tinggal ditepi lereng bukit bercuram telah berjalan seperti mendaki beratus2 langkah seperti mendaki bangunan 28 tingkat. Namun sekarang mereka tidak perlu melangkah dan mendaki seperti dahulu kerana adanya eskalator gergasi.

Penduduk Comuna 13 telah meraikannya. Mereka sangat gembira kerana sebelum adanya eskalator gergasi ini, mereka perlu berjalan atau mendaki bukit lebih kurang 35 minit untuk sampai ke destinasi. Sekarang perjalanan mereka dengan menggunakan eskalator hanya mengambil masa selama  6 minit sahaja. 


Inilah eskalator gergasi yang menelan belanja sehingga £4 juta untuk keselesaan penduduk Comuna 13




Luis Hernesto Holguin dan Resfa Holguin menggunakan eskalator yang baru dipasang di kota Gubuk Comuna 13

Nota
Terharu melihat penghidupan mereka yang sudah berubah. Dari harus memanjat bukit yang agak curam, sekarang sudah ada keselesaan dan kemudahan.. 

P.S. Tapi kalau cost £4 juta tuh memang sangat banyak. Rasanya untuk bajet membuat rumah baru untuk mereka mungkin tidak dapat kot coz banyak unit kena bina. Oklah tuh dapat eskalator + free lagi.  Kredit gambar untuk mirror.co.uk

0 comment... add one now