Musang luwak hasilkan kopi luwak

Assalamualaikum guys.. Kopi Luwak semakin popular. Kopi yang terhasil dari najis musang dan termahal sekali di dunia. Cara pemprosesan kopi LUWAK ini berbeza dari kopi2 lain. Kopi LUWAK diperbuat dari buah kopi yang telah dimakan dan dicernakan oleh sejenis binatang dari Asia Palm Luwak atau senang kita panggil dia musang LUWAK (Paradoxorus Hermaphroditus). Agaknya apa rasa kopi LUWAK yang telah diproses dengan musang LUWAK ni yer... Jom kita skodeng..




Inilah dia musang LUWAK yang tukang makan kopi tuh. Musang LUWAK akan memakan biji kopi yang terpilih dan terbaik untuk penghasilan biji kopi yang berkualiti dan berkelas tinggi



Ini dia taik musang LUWAK iaitu kopi yang telah dicernakan oleh musang LUWAK dan dibersihkan terdahulu sebelum dijemur. Selepas dikeringkan kopi LUWAK di tumbuk agar kulit yang rapuh terkopek untuk mendapatkan biji kopi hijau sebelum di panggang. Biji kopi hijau lebih tahan lama di simpan untuk jangka waktu yang panjang


Kopi LUWAK yang telah di panggang dan siap untuk pemprosesan pembungkusan


Kopi LUWAK yang telah siap di peket dengan style kopi Arab didalam kotak dan uncang. Harga untuk sekilo kopi LUWAK boleh mencecah hingga USD1000.

Nota :
Pembuat Kopi luwak hanya terdapat di kepulauan Bali, Jawa dan Sumatera Indonesia. Dengarnya ada yang cuba untuk membela Musang LUWAK untuk pemprosesan kopi LUWAK namun tidak berjaya kerana Musang LUWAK hanya boleh hidup mutualisme dengan petani2 kopi. Musang LUWAK mempunya sifat insting memakan kopi yang rasanya terbaik dari kebun kopi.

P.S. Kopi yang terbaik hanya datang dari pemprosesan yang terbaik juga. Seperti mana kopi LUWAK yang dicernakan oleh musang LUWAK memang pemilihan yang terbaik untuk penghasilan biji kopi LUWAK kerana musang hanya memakan biji kopi yang terbaik sahaja. Agak2nya kalau aku bela 2 ekor untuk cuba2 nasib, musang tuh hidup tak kat Malaysia.. Sure punya lepas tuh dia makan pokok nangka dan cempedak aku kat belakang rumah. Lepas tuh mesti aku boleh buat kopi biji nangka LUWAK.. Harharhar.... Tapikan bila dah dengar pasal nih rasa loya plak nak minum kopi. Hehehehe..... 

Sumber dari kopiluwakbali dan baliorchidgardens

6 comments.. read them below or add one

Nava Kishnan Nava Kishnan Isnin, Mac 21, 2011
its popular at Bali, at the coffee plantation, think tasted too.
papabear papabear Selasa, Mac 22, 2011
masih ada banyak lagi kat umah kopi ni. hari tu ada kawan bagi.. rasa dia, macam kopi ler...
akubiomed akubiomed Selasa, Mac 22, 2011
Rasanya Majlis Fatwa telah mengharamkan kopi Luwa di Malaysia tapi tidak di Indonesia
Nur Misnan Nur Misnan Selasa, Mac 22, 2011
hai naza
never try this b4
one of my fren said d tasted r so lovely..
Nur Misnan Nur Misnan Selasa, Mac 22, 2011
hai papabear..
oh yer ker?
tak pernah cuba tapi geli plak nak minum
rasanya mesti sedap
sebab antara termahal didunia..
well... terkadang nak juga cuba
tapi ada orang kata tak halal...
Nur Misnan Nur Misnan Selasa, Mac 22, 2011
hai bro biomed
aku pun dgr mcm tuh
tapi kawan kata di indonesia
halal... entah ler...