10 Tips mengawetkan bateri laptop anda


Salam sahabatku semua...

Bagaimana agar bateri laptop tahan lama? Cabaran utama dengan laptop adalah bahawa masa pakai bateri sering kali tidak tahan lama , bocor dll . Semua ini disebabkan kelajuan CPU , prestasi grafik tinggi dan jumlah RAM besar memerlukan lebih banyak kekuatan. Walaupun pengeluar laptop adalah mencipta laptop dengan bateri yang tahan lama, ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan sendiri untuk merawat baterai laptop anda. Inilah troubleshooting mengawetkan bateri laptop ;

1. Ketika laptop baru dibeli , bateri mesti masih kosong. Laptop tidak boleh langsung digunakan sekalipun charge elektrik dipasang. Laptop harus dimatikan dulu, di - charge selama antara 4-8 jam sehingga lampu indikatornya menunjukkan full charge ( biasanya lampu penunjuk charge akan berwarna hijau ).

2 . sedang persembahan tetapi sedang bekerja rutin dengan laptop di pejabat atau di mana2, lepaskan bateri laptop dan gunakan kuasa langsung . Jika bateri dipasang, charge juga dipasang dalam banyak kejadian akan menyebabkan bateri cepat bocor. Walaupun laptop moden sering mempunyai litar yang memastikan bateri tidak digunakan apabila charge dipasang, tapi suhu panas juga memendekkan masa pakai bateri. Ingat, bateri laptop digunakan hanya ketika kuasa tidak boleh digunakan langsung.

3. Pastikan untuk menetapkan tatacara bateri laptop anda dengan tepat. Aturlah tempoh Sleep laptop anda untuk membolehkan anda untuk mematikan skrin dan hard disk selepas tempoh masa yang tertentu komputer tidak digunakan. Tentukan tempoh ini sesingkat mungkin untuk memaksimumkan masa pakai bateri .

4. Non aktifkan Bluetooth dan WiFi ketika tidak diperlukan. Apabila anda menonton filem, atau menaip dokumen dan anda tidak perlu online, Matikan peranti kawatkurang. Dalamni akan membantu menjimatkan kuasa, sebab konsep Bluetooth dan WiFi adalah menghantar dan menerima signal walaupun anda tidak menyedarinya dan ini menghabiskan kuasa. Lebih parah lagi jika keuda ciri-ciri ini, anda hidupkan ditempat yang sama sekali tidak ada signal .

5 . Kurangkan mengkonfirasi paparan terlalu terang. Di satu sisi paparan lumayan terang adalah baik kerana tulisan lebih jelas, tetapi disisi lain makin terang paparan makin banyak kuasa yang digunakan .

6 . Seiring dengan tip sebelumnya, anda harus mematikan screen saver. Terutama ditujukan untuk mencegah paparan agar tidak terbakar, screen saver mengkonsumsi daya jauh lebih tinggi kerana CPU aktif dan kad video dan skrin digunakan juga dengan menonton video pada laptop .

7. Selain mematikan Bluetooth dan peranti wirekad as, juga melepaskan setiap peranti luaran ketika tidak diperlukan . Sebuah USB atau mouse waireless, memory stick USB, hard disk luaran atau kad PCMCIA yang tidak sedang digunakan pada laptop harus dilepas. Anda harus faham, semua peranti tadi menggunakan kuasa dari laptop anda .

8 . Semak juga program startup anda dan program yang aktif dan menutup program yang tidak perlu. Program2 startup yang terlalu banyak akan menyebabkan laptop loading lama. Loading lama akan memerlukan banyak memory virtual sehingga terlalu banyak menggunakan akses hard disk.

9. Jika anda ingin mendengar muzik, gunakan alat dengar dan bukan speaker. Kerana speaker laptop kecil walaupun kelantangan muzik sudah maksimum tetapi suara tidak maksimal di telinga kita. Jika kelantangan kita naikkan maka penggunaan kuasa juga bertambah besar .

10 . Update BIOS dan driver. Pengeluar komputer melakukan perbaikan software mereka sepanjang masa untuk memperbaiki cara hardware digunakan. Mengemaskini Bios akan memastikan bahawa anda mempunyai versi terkini dan memberikan keserasian maksimum dengan penjimatan kuasa semua ciri sistem operasi. Hal yang sama berlaku untuk driver peranti keras. Driver mengendalikan semua aspek dari peranti keras, termasuk mode penjimatan kuasa hardware .

Nota : anda harus hati - hati bila membuat update BIOS kerana jika salah maka laptop anda akan masuk tong sampah alias tidak boleh anda perbaiki kecuali anda bawa ke dealernya.

Gagasan tentang bagaimana merawat bateri pada laptop anda dan memaksimumkan masa pakai bateri laptop. Adakah anda mempunyai lebih banyak idea penjimatan kuasa bateri laptop anda?

6 comments.. read them below or add one

white rose white rose Ahad, September 26, 2010
salam akak...
ade lagi 1 caranya...

jangan guna langsung, SAH mmg jimat bateri...

hakhakhak...

sy wat mcm tu la...
on9 guna terus wire utama, bateri duk dalam beg dia je...

lagipun sy on9 di umah je, kat tempat keje xpenah...
Abd Razak Abd Razak Ahad, September 26, 2010
Salam sis nor...

Moga awak sihat hendaknya..

Ada juga kawan-kawan cakap jika bateri dah full charge ada baiknya dibuka dari laptop jika menggunakan power supply...

Anyway...thanks sis..:)
nurmisnan nurmisnan Ahad, September 26, 2010
salam BRP
amboi3.. cikgu kita ni tau je

macam aku, jika guna power supply bateri aku cabut..
tapi mr. hubby kata jangan melebihi 1 minggu cabut bateri tanpa di pasang semula.
cepat rosak...

dengar kata pakar ler.
aku?? pakar dalam segala menggodeh lap top.. huhuhuhu
nurmisnan nurmisnan Ahad, September 26, 2010
salam brother Razak
alhamdullilah.. sihat hendakya.

itu benar.. jika bateri sudah full
baik di cabut dan guna power supply
tapi jika ingin menggunakan lap top lebih lama
ada lebih baik di cabut bateri dan guna power supply...
meowwmania meowwmania Isnin, September 27, 2010
aah sy pon slalu guna direct power je, bateri sekali-sekala jelah tp jgn tak guna lgsg nnti rosak sbb tak berguna huhuu..
nurmisnan nurmisnan Isnin, September 27, 2010
salam meoww..
memang betul tuh..
kalau batery tak pakai langsung
akan jadi rosak..
itu pasal bila dah guna power supply
jgn lupa plak guna bateri balik...

thanks for sharing here..