Nama aku Sam

Salam.... Aku sedang menonton cerita I AM SAM di TV2. Jalan cerita yang sangat menarik dan menyentuh hati bila seorang lelaki yang dianggap sebagai bapa yang bertanggungjawab membela anak perempuannya yang berusia 7 tahun.

Sam Dawson ( Sean Penn ) , seorang lelaki mental mencabar dengan fikiran seorang anak , tinggal di Los Angeles dan sendirian membesarkan putrinya Lucy ( Dakota Fanning ) , yang dia ayah dari seorang wanita tuna wisma yang ingin tidak ada hubungannya dengan Lucy dan meninggalkannya hari kelahirannya . Walaupun Sam mempunyai persekitaran yang penuh kasih dan perhatian untuk Lucy 7 tahun, ia akan melampaui keupayaan mental ayahnya . Soalan muncul tentang kemampuan Sams untuk merawat Lucy dan tahanan kes dibawa ke mahkamah .

Sam adalah seorang lelaki dengan usia mental 7 yang menyesuaikan diri dengan baik dan mempunyai sistem sokongan yang besar terdiri daripada empat orang yang sama dengan tahapan perkembangan dimatikan . tetangga Nya Annie ( Dianne Wiest ) , pemain piano dan agoraphobe , berteman Sam dan merawat Lucy ketika Sam tidak boleh .

Sam bekerja di Starbucks bussing jadual . Sam Hangat dengan pelanggan , yang dia alamat dengan nama dan kopi kegemaran . Tugasnya akan sulit ketika Lucy mula benda meraba , membuat wanita menumpahkan es teh ke kausnya . Dalam humor , tapi pertukaran tak berdosa , Sam cuba untuk menghapuskan es batu dari belahan dada wanita itu terkejut . Sam kemudian membawa Lucy kepada jirannya dan bayi Lucy croons , " Annie ! " Sam berkata , "kata pertamanya adalah Annie . " Bingung tapi tersanjung , balasnya , " Dan orang bimbang anda tidak cerdas , " dan bersetuju untuk berfungsi sebagai pengasuh Lucy .

Lucy adalah sebagai dewasa sebelum waktunya sebagai Sam mundur . Sam suka membaca Telur Hijau dan Ham by Dr Seuss padanya , tapi ketika dia mulai membaca " sangat kuat " buku - buku seperti Stellaluna , dia balks membaca Perkataan " berbeza " kerana dia tidak mahu menjadi lebih pintar dari ayahnya . Dia tahu dia berbeza , " tidak seperti ayah yang lain " , tapi tidak apa - apa dengannya kerana dia mencintai , membawanya ke taman dan untuk International House of Pancakes (setiap Rabu , kerana " Rabu ini IHOP malam " ) .

Ketika mereka memutuskan untuk pergi ke Big Boy untuk perubahan , Sam menyebabkan gangguan kerana dia tidak boleh mendapatkan jenis pancake Perancis dia terbiasa . Pada pihak sekolah Halloween , ia gaun sebagai Paul McCartney tapi malu putrinya dengan menarik perhatian yang tidak semestinya . Anak-anak lain memujuk , memanggil ayahnya yang menghalang " " . Dia mengatakan satu anak laki - laki bahawa dia diadopsi . Hal ini menyebabkan krisis di pesta ulang tahunnya , yang mengeluarkan kunjungan tak terduga dari seorang pekerja sosial yang mengambil Lucy pergi . Seorang hakim membolehkan dia hanya dua diawasi , dilihat 2 jam per minggu .

Teman Sam mengesyorkan bahawa ia menyewa Rita ( Michelle Pfeiffer ) , seorang peguam . Dia muncul di kantornya dan mula mengeja situasi sementara dia juggles perintah kopi untuk pembantunya , Patricia . Sosial , Sam agak tinggi functioningmore bersama - sama dalam banyak hal daripada kelas tinggi pengacaranya , dihormati perkahwinan yang rosak , dan yang putranya membencinya .

kejutan Sam Rita di sebuah pesta . Tertegun , ia mengumumkan bahawa ia mengambil kes pro bono - nya , kerana orang lain melihatnya sebagai sejuk dan tak berperasaan .

Rita begrudgingly bekerja dengan Sam untuk membantunya menjaga hak - hak orang tua , tapi kekacauan muncul ketika Lucy meyakinkan Sam untuk membantu menjalankan pergi dari rumah orangtua asuh dia sedang disimpan di dalam persidangan . Selama persidangan , Sam mendapatkan pekerjaan baru di Pizza Hut dan Annie daun apartmennya untuk pertama kalinya dalam beberapa tahun . Sam juga membantu Rita dengan masalah keluarganya , dan membantu dia untuk menyedari betapa anaknya benar - benar bermakna baginya . Sam juga meyakinkan dia untuk meninggalkan suaminya , kerana Rita mengatakan bahawa ia berselingkuh .

Selama persidangan , Namun , Sam rosak , setelah yakin bahawa dia tidak mampu mengurus Lucy .

Sementara itu , Lucy ditempatkan dengan keluarga angkat yang merancang untuk mengadopsi dia . Lucy sering berjalan jauh dari orang tua angkatnya di tengah malam untuk pergi menemui Sam , yang berpindah ke apartmen yang lebih besar mendekatinya .

Pada akhirnya , keluarga angkat yang merancang mengadopsi Lucy membolehkan Sam memiliki hak asuh padanya . Sam mengatakan bahawa Lucy masih memerlukan seorang ibu dan bertanya apakah ibu angkat ingin membantu meningkatkan Lucy . Filem berakhir dengan perlawanan bola sepak Lucy mana Sam adalah wasit . Dalam kehadiran bekas keluarga angkat Lucy , yang baru bercerai Rita dan anaknya dengan siapa Rita memperbaharui hubungannya , bersama-sama dengan Annie dan kawan - kawan lain Sam .

0 comment... add one now