Guys.. nikmatnya kematian..

Salam semua..
Kematian adalah nikmat bagi orang-orang yang hatinya selalu tenteram mengingati Allah. Mereka memasuki alam baru dari kehidupan, dari sesuatu yang dirasakan oleh hati, meningkat kepada yang dirasakan oleh mata iaitu melihat.

Orang yang hatinya tenteram saat mengingat Allah, tentu akan tenteram juga saat akan dikhabarkan bahawa dia akan berjumpa Allah. Yakni saat dia dijemput maut. Kematian adalah saat-saat yang paling ditunggu orang yang hatinya tenteram, kerana banyak mengingat Allah.

Bagi mereka, kematian bukanlah hal yang menakutkan, sekalipun dikatakan kepadanya, bahawa orang yang mati itu akan mendapatkan sakaratul maut yang sakitnya bagaikan 300 kali sebatan pedang buat mereka sakit seperti apapun, jika sakit itu, mengantarkannya untuk berjumpa dengan yang membuat hatinya tenteram selama ini, maka sakit itu tidak dirasakan sebagai kesakitan, ia bagaikan ubat yang pahit, namun menyembuhkan sakit yang dideritanya selama ini.

Kematian adalah momen yang ditunggu-tunggu mereka yang hatinya sudah tenteram kerana mengingat Allah. Untuk mereka, kematian adalah jambatan terindah, termegah dan teragung, untuk berjumpa, menatap, duduk disamping Dzat yang telah menganugerahkan ketenteraman jiwa kepadanya selama ini.

Jika kematian membuat jiwa menjadi tenang.
Mengapa mesti gelisah saat akan bertemu kematian?

Jika engkau beriman, percaya kepada Allah, tentu engkau percaya bahwa Dia akan memperlakukan dirimu dalam keadaan yang baik-baik saja, bukan?

Ya, jika engkau selalu mengingat-Nya, dan hatimu tenteram dan damai setiap detik mengingat diri-Nya, tentu kematian akan menjadi sesuatu yang lebih menyamankan, sekaligus indahnya tak terbayangkan, sebab engkau tak perlu lagi mengingat-Nya, Dia sudah ada dihadapanmu buat selamanya-lamanya

Orang-orang kafir berkata: "Mengapa tidak diturunkan kepadanya (Muhammad) tanda (mukjizat) dari Tuhannya?" Katakanlah: "Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki dan menunjuki orang-orang yang bertaubat kepada Nya", (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram. Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang baik. [QS. Ar-Ra’d : 27-29]

Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam surga-Ku.
[QS. Al-Fajr : 27-30]

Perhatikan do’a orang yang hatinya sudah tak sabar lagi bertemu dengan zat yang terus-menerus membuat dia lebih tenteram, karena dia rajin mengingat-Nya.

Berpisahpun sejenak setelah kematian tak mau.

Karena perpisahan dengan yang telah membuat hatinya tenteram adalah musibah yang tak terhitung besarnya.

Doa yang teramat menggetarkan.
Tak ingin berpisah dari Allah….

Dan Allah membuat istri Firaun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam surga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim" [QS. At-Tahrim : 11]

P.S. Sentiasa ingat mati walau dimana jua berada terutama bla membawa kenderaan..

{ 14 comments.. read them below or add one }

Abd Razak Abd Razak Jumaat, Ogos 20, 2010
Salam..

Moga sihat hendaknya dalam menjalankan ibadah puasa..

Beruntunglah orang yang selalu mengingati mati, sentiasa mengingati mati dan melakukan persediaan menghadapinya kerana Rasulullah SAW menyatakan orang paling cerdik adalah yang paling banyak mengingati mati.
udanggalah udanggalah Jumaat, Ogos 20, 2010
SALAM...Ada orang kata saya dah pencen sekarang bertugas dengan (RTM)Rehat Tunggu Mati..
Aku nak cerita sikit..Kisah orang asli tempat aku...diceritakan oleh seorang Tok 4 (kampung dia ada orang melayu dan orang asli)..ceritanya bagaimana orang asli mengkebumikan mayat orang mereka..
Mula2 mereka dudukkan mayat tu, disebelahnya diletakkan sumpitan dan pelurunya sekali..Kemudian Ketuanya(kira macam imam)baca "talkin'..WAHAI SI POLAN, LEPAS NI ADA 2 ORANG DATANG..NAMA NYA MENUNGKAR DAN MENANGKIR..ORANGNYA GARANG..KALAU DIA TANYA APA-APA ..KAU JAWAB..KALAU KAU TAK DAPAT JAWAB NANTI DIA PUKUL..KALAU DIA PUKUL KANAN KAU ELAK KIRI..KALAU DIA PUKUL KIRI KAU ELAK KANAN.KALAU DIA PUKUL TENGAH,KAU TAK BOLEH ELAK..KAU AMBIL SUMPIT TU KAU SUMPIT DIA..
Begitulah yang diceritakan Waullahhualam...
blueCITY® blueCITY® Jumaat, Ogos 20, 2010
salam,
yup ada masa selalu fikir kalaulah aku mati kita ni, kalaulah aku mati tika tu. selalu terfikir2 kalau lepas ni aku mati....

namun, kdg2 syaitan lebih kuat melalaikan ku utk melupakan...

semoga kita antara yang sentiasa rindukan Nya, amin
sahromnasrudin sahromnasrudin Jumaat, Ogos 20, 2010
salam..sentiasa bersedia utk mati terutama ketika memandu..kne baca doa naik kenderaan
Nur Nur Jumaat, Ogos 20, 2010
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nur Nur Jumaat, Ogos 20, 2010
salam abdRazak
Alhamdullilah.. kesihatan lebih baik
dalam bulan puasa ni. berat badan juga sudah turun. huhuhu =)

Mengingati mati itu satu ibadah. Allah amat syg pd hambanya yg selalu
mengingati mati. cuma kita hambanya
haruslah bersiap sedia untuk menerima kematian..

InsyaAllah.. doa aku pd bulan ramadhan ini agar kita semua umat islam
dimasukkan ke Syurga Allah yg tertinggi. Aminnnnnn (sambil menadah tangan)
Nur Nur Jumaat, Ogos 20, 2010
salam udangGalah
sapelah tuh yg kata brother kena tggu mati.. ganas bunyinya =)

huhuhuhu.. ketawa aku baca cerita pasal org asli ni. blh simpan sumpit lagi takut kena pukul. hmmmm... malaikat tahu bab mana nak di pukul dulu. kalau elak mcm mana pun mesti kena punya.

teringat kisah mayat remaja islam 16 thn digali balik kuburnya
bila dilihat mayatnya SubhaAllah.. mata seakan mumia, hidung mulut, telinga berdarah seakan dipukul teruk oleh Malaikat. Dulu hidupnya lalai solat dan agama.
meowwmania meowwmania Jumaat, Ogos 20, 2010
sunat bagi kita umat islam mengingati mati kerana boleh menimbulkan keinsafan diri, insya'Allah
Nur Nur Jumaat, Ogos 20, 2010
salam Blue
kita tidak tahu bila kita akan mati
terutama waktu kita keluar memandu, bershoppg, makan, bekerja dan sebagainya..

terutama bila sedang memandu, kita sentiasa berhati2..
tapi jika Allah kata JADILAH maka jadilah kemalangan itu berlaku dan sampailah
masanya nyawa kita ditarik

InsyaAllah.. kita selalu rindu dan cinta pada-Nya
Nur Nur Jumaat, Ogos 20, 2010
salam shahrom..
masa memandu mestilah baca doa naik kenderaan kan.
semoga kita dapat memohon pada-Nya
agar selamat sampai ke destinasi yg dituju dan selamat pulang kerumah..

p.s. Aku selalu akan tambah doa ini setiap kali lepas doa.
"Ya Allah selamatkan diri aku dari gangguan jin dan syaitan serta manusia yang senantiasa menyesatkanku" amin
alehkayong alehkayong Jumaat, Ogos 20, 2010
Salam Nur,

berdiri bulu roma sya bca articl ini,berdebar2...Imam Ghazali menyatakan bahawa perkara yang paling dekat dengan kita didunia ni adalah mati,adakah aku sedia bila dipanggil kelak??Wahai Allah hidupkanlah dan matikanlah kami dalam keiman dan ketakwaan.
white rose white rose Jumaat, Ogos 20, 2010
salam kak nora...
kematian itu satu kepastian...

dimana jua kita tak tahu...
kerana itulah kita kena ingat walau dalam apa jua keadaan...
Nur Nur Jumaat, Ogos 20, 2010
salam alehkayong..
SubhanAllah... Anta baca sungguh kusyuk dan menghayati setiap ayat2 di artikel ini..
Alhamdullilah..

(aku membaca sambil menadah tangan) Aminnn Ya Rabbal Alamin..
Nur Nur Jumaat, Ogos 20, 2010
salam White Rose
Benar.. Allah tahu ajal maut kita
bila sampai seru maka dtglah Malaikat maut utk mencabut nyawa.

pernah dengar satu cerita tak pasal Malaikat maut dtg nak cabut nyawa seorang wanita?

jom baca post seanjutnya.. =)