Serangan Flotilla, 28 anak2 menjadi yatim

Seramai 28 anak-anak terpaksa kehilangan ayah mereka disebabkan serangan brutal laknatullah Israel terhadap armada Kebebasan. Sembilan orang warga Turki ditembak mati pada tarikh 31 Mei oleh tentera Israel yang menyerang kapal Mavi Marmara, kerana cuba mengirimkan bantuan kemanusiaan ke Jalur Gaza. Lapan dari mereka adalah ayah yang anaknya sekarang menjadi yatim kerana serangan Israel pada armada Kebebasan.

Dalam bahasa Arab yatim ini biasanya diterjemahkan sebagai yatim piatu. Namun, dalam agama Islam, kata yatim sebenarnya bererti seorang anak yang ayahnya sudah meninggal atau yang ayah dan ibunya sudah mati. Ini adalah alasan mengapa media Islam yang memanggil mereka anak-anak yatim.
Berikut adalah biografi singkat dari sembilan orang, seperti yang dilaporkan oleh Lawrenceofcyberia

1.Ibrahim Bilgen
Ibrahim Bilgen (61 tahun) adalah seorang insinyur elektrik dari Siirt.Dia adalah anggota dari dewan Elektrik Turki. Dia pernah jadi calon Parti Saadet dalam pemilu Turki tahun 2007 dan pemilihan walikota Siirt tahun 2009. Ada 6 orang anak.

2.Ali Haydar Bengi
Ali Haydar Bengi (39 tahun) mengelola sebuah kedai telefon di Diyarbakir. Dia lulusan dari Universiti Al-Azhar, Kairo (jurusan Sastra Arab). Dia menikah dengan memiliki 4 orang anak.

3.Cevdet Kiliçlar
Cevdet Kiliçlar (38 tahun), berasal dari Kayseri. Lulusan dari Universiti Marmara Fakultas Komunikasi dan sebelumnya seorang wartawan akhbar untuk Gazette Nasional dan Times Anatolia. Beberap tahun lalu, dia adalah seorang reporter dan webmaster untuk lembaga Kemanusiaan IHH. Dia menikah dengan Derya Kiliçlar, dan memiliki satu anak perempuan, Gülhan, dan satu lelaki, Erdem.

4. Cetin Topçuoglu
Cetin Topçuoglu, 54 tahun, berasal dari Adana. Dia adalah bekas pemain sepak bola amatur dan juara taekwondo yang melatih pasukan taekwondo nasional Turki. Dia menikah dan punya seorang putra, Aytek. Isterinya, Cigdem Topçuoglu, juga ikut dalam kapal Marmara Mavi, namun selamat.

5. Necdet Yildirim
Necdet Yıldırım, (32 tahun) adalah pekerja bantuan lembaga IHH dari Malatya. Dia menikah dengan Refika Yıldırım dan punya seorang anak perempuan, Melek, berusia tiga tahun.

6. Fahri Yaldiz
Fahri Yaldiz (43 tahun), adalah seorang petugas pemadam kebakaran yang bekerja untuk Kota Adıyaman. Dia menikah dan memiliki empat anak.

7. Cengiz Songür
Cengiz Songür (47 tahun), berasal dari Izmir. Dia menikah dengan Nurcan Songür dan memiliki enam anak lelaki dan satu perempuan.

8. Cengiz Akyüz
Cengiz Akyüz (41 tahun) berasal dari Iskenderun. Dia menikah dengan Nimet Akyüz dan memiliki tiga orang anak - Furkan (14), Beyza (12), dan Erva Kardelen (sembilan tahun).

9. Dogan Furkan Dogan
Furkan Dogan (19 tahun), berada di tahun terakhirnya di SMAKayseri di mana dia sedang menunggu hasil ujian masuknya ke universiti. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang doktor dan sangat menyukai permainan catur. Dia ialah anak dari Dr Ahmet Dogan, profesor di Universiti Erciyes. Dia adalah seorang Turki-Amerika memiliki dua nasional kebangsaan dan memiliki dua saudara kandung.
Militer Israel menyerang armada Kebebasan di perairan internasional di Laut Mediterania awal pada tanggal 31 Mei, membunuh sembilan warga Turki di papan enam kapal dan melukai sekitar 50 orang lain. Nasib tiga lainnya armada Kebebasan aktivis masih belum diketahui.

P.S. Semoga mereka semua tabah menghadapi hari2 yang mendatang dan mereka akan merasa amat bangga dengan pengorbanan bapa2 mereka... 

dr atUmat
Serangan Flotilla, 28 anak2 menjadi yatim

0 comment... add one now