nak hilangkan stress? cuba cara ni...

Hari ini seharian aku jelajah blog ke blogger.. jenuh jugaklah mata aku ni. Berpinar je.. Mana tak nya.. Dari pagi aku ambik sikit masa menolong ibu mertuaku menanam pokok2nya. Matahari usah kata terpacak je atas kepala aku. Itu menunjukkan dah jam 12 tgh. Pokok punya pasal aku layannn. Panas pun panas le. Tapi bab menanam ni jangan bagi kat aku lah. Confirm pokok tu asyik haus je... hahaha.... Mana taknya, darah aku panas. Pegang pokok boleh mati. Tapi itu kata orang2 tua dulu. Arwah nenek aku pun cakap perkara yang sama. So dari situ aku kurang sikit nak menanam pokok. Apa pun dengan semangat mak aku dan ibu mertuaku yang rajin gila atau orang kata tahap gaban lah pasal pokok2 bunga ni maka aku pun tersampuk lagi nak tanam pokok bunga. Kalau balik kampung, lepas sarap (bahasa jawa) meaningnya breakfast lah, aku dan mak aku akan keluar cari cangkul, penyapu, getah paip, pongkes, baja, pasu dan segala alat2 berkebun kecil akan aku keluarkan.. Tapi tidak le sabit yang panjang tuh.. itu khas untuk abah aku memotong buahnya.. ehhhh tersasul.. buah kelapa sawit. Korang ni asik pk ke lain je..

Sebenarnya tanam pokok ni boleh menghilangkan stress.. Korang tak caya??? itu korang punya hal nak believe it or not. Yang penting aku nak share atau melayu kata kongsi2 kat sini dengan korang. ni ada tip nak hilangkan stress atau tension atau masalah korang...

Pegi tempat jual bunga. pilih bunga yang korang suka. aku suggest korang beli bunga orchid.. tapi ikut kata hati dan kehendak korang. cari le kat Sg Buloh melambak diorang jual dan murah (bersebelahan denga UITM hospital)

1. cari bunga orchid atau apa saja jenis bunga yang korang rasa nak tanam

2. masa beli bunga aku suggest jangan le sekali2 korang mintak harga durian runtuh.. angin nanti orang yang menjual tuh. agak2lah mintak murah ya...

3. bila beli orchid jangan lupa beli pasu yang cantik dan tidak berlubang. ikut korang le asalkan sesuai dgn pokok.

4. jangan lupa beli sekali bajanya .. pokok pun nak makan jugak de

5. akhir sekali masa pindahkan orchid kepada pasu baru korang (make sure jangan buang pasu asalnya, masuk terus ke pasu) kena cakap dengan pokok tuh. contohnya macam "hai orchid, tumbuh le kau dengan subur dan cantik. biar cantik rumah aku.." =) apa korang ingat pokok tak pandai bermadah helah... bila korang puji2 dan belai2 dia, lagi le dia suka.

6. so bila dah siap korang akan nampak hasil kerja tanaman pokok bunga korang.. walaupun simple tapi korang akan berkata 'hebatnya aku tanam pokok orchid'.. Jadi bila dah siap satu tanaman pokok orchid, korang akan rasa lega sedikit walaupun tidak le terus memadam kesedihan, stress atau tension korangkan.. Balik umah terpandang orchid. Nak keluar rumah terpandang orchid.. Lama2 minat tanam pokok tuh akan dtg sendiri... Senangkan.. macam pada contoh gambar yang aku sertakan tu. yang merah tu hadiah besday dari mr. hubby dan yang putih dari ibu mertuaku.. korang beli je bunga orchid seperti ni dan letak dalam pasu baru. jangan sekali2 buang pasu plastik yg asal. Ok guys.. selamat menanam pokok..

0 comment... add one now