Putri Salme dari Zanzibar


Di Zanzibar Town, Putri Salme diingati di Palace Muzium, yang mempunyai sebuah bilik Salme menyayangi hidupnya dan tulisan-tulisan. Ini telah ditetapkan dan siap diatur oleh Said el-Gheithy dalam kerjasama dengan Muzium Zanzibar. Di London, Putri Salme Institute telah ditubuhkan pada 1994 supaya timbul kesedaran pada wanita luar biasa.. jom kita baca sedikit info mengenai Salme...

Salme adalah seorang anak Sultan Said. Dia telah dilahirkan di Mtoni Palace pada Ogos 1844. Ibunya adalah bekas satu surie (isteri tambahan) daripada Circassia, di selatan Rusia. Salme kemudian menulis Memoirs satu orang Arab Princess, daripada yang diketahui banyak butir-butir menarik tentang kehidupan di mahkamah dan peristiwa-peristiwa semasa. Dalam bukunya, menggambarkan Salme di alam kanak-kanaknya pada Mtoni Palace, di mana dia hidup sehingga dia berumur tujuh tahun. Di sini dia belajar menjahit, sulaman dan renda dibuat dari ibunya. Dia dan abang-abangnya dan saudaranya mempunyai satu guru persendirian dan pengajaran-pengajaran adalah dua kali sehari pagi dan petang. Dan di fahamkan Salme telah belajar menulis al quran dari hasil tangannya sendiri dan boleh menghafal 30 juzuk.

Salme dibenarkan bercampur secara bebas dengan budak-budak lelaki yang sama umur dengannya. Selepas dia berumur sembilan tahun hanya bapanya, saudara-mara lelaki yang hampir dan hamba-hambanya yang boleh melihat Salme. Pakaian hariannya adalah seluar panjang, sehelai baju hingga ke buku lalinya, dan sehelai sapu tangan untuk di tutup kepalanya. Bila berjalan Salme akan memakai satu schele, sehelai selendang besar sutera hitam. Selepas dia di kenali, Salme sudah mula bertudung.

Sultan Bargash

TAHUN 1866 Salme hidup di Zanzibar Town. Walaupun berumur 22 tahun, dia masih belum berkahwin. Mula bercampur masyarakat dengan kebanyakan daripada rakyat asing di pulau itu. Dia menjadi mesra dengan satu saudagar berbangsa Jerman yang muda dari Hamburg, dipanggil Heinrich Ruete, yang tinggal bersebelahan rumahnya. Mereka telah membuat hubungan sulit dan berjumpa secara rahsia...

Pada Julai 1866 Salme telah mengandung. Beberapa ahli sejarah pernah mencadangkan yang dia terpaksa meninggalkan Zanzibar dengan segera, kerana kehamilan tidak sah akan membawa aib untuk keluarganya dan boleh jadi mengakibatkan kematiannya. Salme meninggalkan Zanzibar dengan sebuah kapal perang British, dan berbulan-bulan selepas pemergiannya satu lambaian bagi perasaan anti-European penyebaran melalui Zanzibar Town. Satu lagi kapal perang British telah dihantar untuk menumpas mana-mana tindakan balas munasabah pada orang-orang Eropah. Bila Salme sampai ke Aden, dia kekal dengan sesetengah rakan-rakan orang Eropah, meninggalkan Islam dan menganut mazhab Gereja England Church, dengan nama Emily. Di Zanzibar, Heinrich menyelesaikan perkara-perkaranya, kemudiannya menyertai Salme dalam Aden. Mereka telah berkahwin segera dan mengembara untuk rumah Heinrich di Hamburg.

'Salme, Ruete dan 2 anaknya'

Tiga tahun perkahwinan, Salme dan Heinrich telah dikurniakan dua anak perempuan dan seorang anak lelaki. Secara tragik, dalam tahun 1871 Ogos, Heinrich jatuh ketika melompat daripada sebuah trem dan mati selepas 3 hari kemudian. Tidak lagi menyambut di Zanzibar, Salme kekal di Jerman, membuat satu lawatan singkat ke London pada 1875, dan dua kali lawatan singkat ke Zanzibar pada 1885 dan 1888. Salme cuba untuk berdamai dengan abangnya tetapi tidak berjaya. Selepas itu dia di buang ke Syria sehingga tahun 1914 dan telah mati di Jerman pada 1924. Antara barang yang di jumpai adalah seguni pasir Zanzibar.. Salme mati dan dibakar mayatnya. Mereka menghantar abu mayat Salme ke Stone Town Zanzibar tetapi tidak diterima oleh abangnya. Akhirnya mereka membuangkan abu Salme ke laut....

salah satu pintu besar di istana Salme ini yang hampir runtuh

pintu gerbang

antara pintu besar di istana Salme yang menuju ke kamar mandi. menurut orang-orang pulau Zanzibar kamar mandi Salme mempunyai bilik sauna. macam mana rupanya.. ahhh itu yang kita tak tahu tu pasal dah tak serupa kamar mandi..

bahagian tengah dinding ini sudah banyak yang runtuh dan lelaki German yang berbaju biru navy ini memberitahu nur yang dia sudah membaca tafsiran Al-Quran hingga habis 30 juzuk dan memuji akan keindahan isi kandungan ayat-ayat kitab suci ini.

2 comments.. read them below or add one

ahmad ibn ibrihim al ghaziahmad ibn ibrihim al ghazi Sabtu, Disember 12, 2009
dididik ajaran agama sejak kecil & hafiz tapi sayang murtad dan mati sebagai orang kafir(hanya Allah yg tahu perkara sebenar)
Perkara yg sama berlaku di north africa ..keluarga jeneral yg di kurung di gurun sahara & di selamat kan oleh puak kafir melari kan diri ke Perancis. Dlm perjalanan mereka menukar dari agama islam ke kristian..Banyak perkara seperti ini berlaku..
Kita sebagai islam adakah harus berdiam diri ?
hikayathati hikayathati Selasa, Disember 15, 2009
1st time baca kisah salme ni. boleh dijadikan iktibar supaya kita sentiasa berhati-hati terutama dalam mendidik anak-anak.