Lake Victoria Jinja Uganda

Welcome to the source of the great river nile-Jinja Uganda
Inilah dia Lake Victoria, punca utama sungai Nil yang berada di Jinja Uganda Afrika.  Satu dari dua sungai terpanjang di Bumi. Ada yang kata Sungai Nil mengalir sepanjang 6.650 km atau 4.132 mil tapi menurut orang uganda jauh perjalan dari Lake Victoria ke Mediterranean adalah 4000 mil (6400 km) dan mengambil masa selama 3 bulan. Air dari punca ini mengalir melalui tak kurang dari sembilan negara yaitu : Ethiopia, Zaire, Kenya, Uganda, Tanzania, Rwanda, Burundi, Sudan dan tentu saja Mesir. Karena sungai Nil mempunyai sama artinya dalan sejarah bangsa Mesir (terutama Mesir kuno) maka sungai Nil identik dengan Mesir. Sungai Nil mempunyai perangan sangat penting dalam peradaban, kehidupan dan sejarah bangsa Mesir sejak ribuan tahun yang lalu. Salah satu sumbangan dari sungai Nil adalah kemampuannya dalam menghasilkan tanah subur sebagai hasil sedimentasi di sepanjang daerah aliran sungainya. Dengan adanya tanah subur ini menjadikan penduduk Mesir mengembangkan pertaniannya dan peradaban Mesir berkembang sejak ribuan tahun yang lalu


from the board "The falls that John Hannington Speke saw in 1862, naming them the Rippon Falls' after the President of the Royal Geographical Society in London, submerged in 1947 on the construction of the giant Owen Falls Dam. The Dam completed in 1954, harnesses the head long rush of water from the lake to produce hydro electric power for Uganda"

Pemandangan 'Lake Victoia' punca kepala sungai Nil

Antara pemandangan Lake Victoria

Lihatlah banyak betul sarang burung di tepi sungai Jinja



dari Lake Vitoria ke 'Bujagali Falls' tempat orang buat divers dan berenang

 

Menuju pulang.. masih ada tanah merah lagi di jalanan.. ini ok lagi.. kalau pegi ke perkampungan mereka lagi sedih.. jln tanah merah dan berlubang. soon nur siarkan rumah mereka yg di perbuat dari tanah.

Sentiasa bersyukur dengan apa yang ada..

2 comments.. read them below or add one

Unknown Unknown Sabtu, Disember 05, 2009
..salam singgah dan salam kenal dari pakmat..saw your comment at pakpayne..am enjoying reading yr blog..esp. tht bit about the threat to our akidah..will try print it for some of my friends here in Bachok..

..take care..
nurmisnan nurmisnan Ahad, Disember 06, 2009
salam pakmat
thanks 4 ur comment here.. nur also enjoying readg ur blog.

pakmat, jemput dtg lagi. TC